.
پنجشنبه 3 خرداد 1397.
امروز:
الخميس 10 رمضان 1439.
-
May 24 2018.
-

وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلاً

ورود کاربران

آخرین اخبار

آمار بازدیدکنندگان

120141
امروزامروز57
دیروزدیروز164
این هفتهاین هفته456
این ماهاین ماه2812
کلکل120141

فیلم

نظر سنجی

نظر شما درباره سایت چیست؟

عالی - 33.3%
خوب - 8.3%
متوسط - 25%
ضعیف - 33.3%

مجموع آرا: 12
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: نوامبر 19, 2014

آثار رعایت و عدم رعایت حقوق حیوانات قبل و حین ذبح بر بهداشت و کیفیت گوشت

از ترکیبات شیمیایی گوشت در عضلات بدن دام می­توان به آب، مواد معدنی، مواد پروتئینی، مواد ازته غیرپروتئینی، چربی، هیدرات کربن و انواع ویتامین­ها اشاره کرد.

بافت عضلانی بین 70 تا 80 درصد و به طور متوسط 76 درصد از آب تشکیل شده است. حدود 4 تا 5 درصد از کل آب عضلات به صورت شیمیایی با پروتئین­های ماهیچه ترکیب شده و «آب هیدارته» نامیده می­شود. قسمت اعظم آب به صورت الکترواستاتیک به ساختمان مولکولی پروتئین­های گوشت اتصال داشته تحت عنوان «آب آزاد» نامگذاری می­گردد

آثار مصرف غذاي حلال و حرام به ويژه گوشت و خون در حوزه هاي جسمي، روحي، اجتماعي، اقتصادي

تمايز انسان با ديگر موجودات خرد و انديشه و روح بلند اوست، غالب اين برتري انسان جسم اوست، جسم انساني مثل روح او هنوز کاملاً براي خود انسان با همه پيشرفت هاي علمي ناشناخته است هر يک از دستگاه هاي موجود در بدن انسان، مثل دستگاه گوارش و قلب و مغز و اعصاب او هزاران کار سخت را در مدت معين و منظم انجام مي دهند، پيچيدگي دستگاه هاي جسمي انسان همچون روح او نياز به شناخت عميق و معرفت دقيق دارد.

اعتدال در استفاده از گوشت و تاثیرمصرف گو شت حلال و حرام

تمام دستورات اسلام چه آنهایی که دلایل علمی آنها روشن شده و چه آنها که بعدا مشخص می شود همه در جهت حفظ سلامت زندگی انسان، جامعه و تامین کننده سعادت دنیا و آخرت او می باشد .فلینظر الانسان الی طعامه ( عبس ۲۴ ـ ۳۲) پس انسان باید به خوراک خود بنگرد. ، [برای شما گوشت] چهارپایان حلال شد.۲). ( و خداوند دامها را خلق کرد که درآنها برای شما نتایج و وسایل گرمی و منافع است و از آنها می خورید.) آنچه که از این دو آیه فهمیده می شود این است:الف) گوشت دامها حلال است. ب) دامها دارای منافع متعددی هستند. ۳) ان لکم فی الانعام لعبرة نسقیکم مما فی بطونها و لکم فیها منافع کثیرة و منها تأکلون (سوره مومنون، آیه2).

ذبح شرعی در آینه آیات و روایات و تاثیر آن بر جامعه

حُرِّمَت عَلَیکُم المَیتَهُ و الدَّمُ وَ لَحمُ الخِنزیر وَ ما اُهِلَّ لِغَیرِ اللهِ بِهِ وَ المُنخَنِقَهُ و المَوقوذَهُ و المُتَرَدِّیَهُ و النَّطیحَهُ و ما اَکَلَ السَّبعُ اِلّا ما ذَکَّیتُم

«بر شما حرام شده است: مردار، و خون، و گوشت خوک و آنچه به نام غیر خدا کشته شده باشد. و گوشت حیوان حلال گوشتی که خفه شده باشد. یا به ضرب چوب مرده باشد و یا از بلندی افتاده باشد و یا به ضرب شاخ مرده باشد و باقی مانده از شکار درندگان مگر آنچه را که زنده دریافته و خود سر آن را ببرد.»

 

(مائده /3)

نگاهی به وضعیت گوشت و غذای حلال در کشور مالزی

در بین کشورهای اسلامی بر چسب کد حلال تنها در اختیار کشور مالزی است و این کشور سرمایه گذاری های فراوانی را برای تبدیل شدن به قدرت اول جهان در زمینه تولید محصولات حلال انجام داده است . بی شک بررسی اقدامات انجام شده در این کشور می تواند الگوی بسیار خوبی برای گسترش گوشت حلال در دیگر کشورهای اسلامی باشد.

 

مالزی از جمله كشورهای توریستی در جنوب شرقی آسیا است. نژاد ملایو با ۵۰ درصد، نژاد چینی با ۲۳ درصد، اندونزیایی ۱۱ درصد، نژاد هندی ۷ درصد و سایر اقوام نیز ۸/۷ درصد است. زبان رسمی این كشور ملایو بوده و زبان هایی همچون انگلیسی، چینی و هندی نیز رواج دارد. مذهب این كشور پادشاهی پارلمانی، شافعی بوده (۵۸ درصد كل جمعیت) اما پیروان مذاهبی همچون بودیسم، كنفوسیوس، مسیحیت و سایر ادیان نیز طبق قانون اساسی برای انجام شعایر مذهبی خود از آزادی كامل برخوردارند.

بررسی مقایسه ای اثرات روحی روانی کشتار بر روی کارگران ذابح بر در کشتارگاه های مرغ

تامین نیازهای غذایی جمعیت رو به تزاید جامعه ، همواره نیازمند مشاغل و خدمات متنوع و جدیدی است که بتواند هماهنگ با افزایش جمعیت و همچنین افزایش تنوع در نیازهای غذایی موجبات رفاه نسبی جامعه را فراهم آورد ، کشتارگاه های مرغ به عنوان یکی از مراحل مهم و حیاتی در پروسه  تامین نیازهای پروتئینی مردم یکی از صنایع منحصر به فرد از جهت ماهیت کاری و همچنین حساسیت های مترتب بر آن به شمار می رود ، در این بین نقش کارگران » سر بر » در این کشتارگاه های مرغ ، نقش بر جسته و مهمی به شمار می رود چرا که در صورتیکه موازین شرع مقدس از طرف این کارگران در هنگام کشتار مرغ رعایت نگردد بنا به آموزه های دینی ، اثرات وضعی ناگواری را بر روند معنوی جامعه خواهد گذارد و از طرف دیگر نفس کشتار موجود زنده نیز به عنوان یک شغل می تواند اثرات نامطلوبی را از ابعاد روحی روانی بر کارگر سر بر وارد نماید. این مقاله با هدف تاثیرات این شغل بر شاغلین آن به نگارش آمده است .

ارزیابی تجربی کشتارگاههای مرغ یکی از مناطق استان اصفهان از حیث رعایت موازین کشتار و تطهیر لاشه ها با استفاده از بررسی عوامل زیان آور محیط کار

تاثیرات سویی که محیط کار نا مناسب و نا مطلوب بر شاغلین وبر کمیت و کیفیت و همچنین هزینه های تولید و خدمات دارداز دیر باز ذهن متولیان و صاحبان صنایع و حرف را به خود مشغول ساخته است، محیط کار نیز همانند محیط اجتماع و محیط خانواده تاثیر گذار بر جسم و روح و روان آدمیان خواهد داشت و مطابق یک اصل مسلم علمی پذیرفته شده هر چه محیط کار از حیث ظاهری (نداشتن عوامل زیان آور) و هم چنین از حیث باطنی (روابط بین کارگر و کار فرما،ارتباطات بین کارگران و..... ) مطلوب باشد در بیشتر موارد خروجی از محیط کار(محصولات و خدمات ) نیز در شرایط یکسان مطلوب خواهد بود. این مقاله سعی دارد چنین روابطی را در بین کشتارگاههای مرغ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. با توجه به اصل فوق که بارها و بارها در مقاله های گوناگون علمی به اثبات رسیده است می توان انتظار داشت که در صورتی که عوامل محیط کار در کشتارگاهها و نیز ماهیت کاری آنان منطبق بر شرایط روحی وروانی کارگران و شاغلین در آنها باشد. خروجی کشتارگاههای مرغ نیز در شرایط یکسان از جهت پارامترهای دیگر مطلوب و مناسب خواهد بود و شاهد کشتاری منطبق بر موازین شرع مقدس و همچنین مطلوب بودن مراحل بعدی فراوری مرغ خواهیم بود  و در غیر این صورت و نداشتن شرایط محیطی مناسب و عدم تطابق شرایط کاری و محیطی با تواناییهای جسمی روانی کارگران احتمال و امکان شرایط مساعد برای کشتارحجیم مرغ حداقل در دراز مدت و یا برای تمامی یک شیفت کاری محتمل به نظر نمی رسد.

قرآن وگوشت حلال -زندگي پاك انسان

خداوند ازميان خوردني ها مردار وخون وگوشت خوك وگوشت حيواني كه براي غير خدا ذبح شده حرام كرده است ودراينها هم اگر كسي ناچار بخوردن شود درصورتي كه خودش خود راناچار نكرده باشد ونيز درصورتي كه درخوردن از حد اضطرار تجاوز نكند گناهي براو نيست كه خداوند غفور ورحيم است.(آيه 173 سوره بقره)

 

تفسير الميزان: (انما حرم عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير ومااهل به غيرالله) معنايش اين است كه حيواني را براي غير خدا مثلا براي بتها قرباني كنند(فمن اضطر غيرباغ ولاعاد)يعني كسي كه ناچار شد ازآن بخورد بشرطي كه نه ظالم باشد ونه از حد تجاوز كند ودوكلمه(غيرباغ ولاعاد)دوحال هستند كه عامل آنهااضطرار است ومعنايش اين است كه هركس مضطر وناچار شد درحاليكه نه باغي است ونه متجاوز از آنچه حرام كرديم بخورد ،دراين صورت گناهي درخوردن آن نكرده واما اگر اضطرارش درحال بغي وتجاوز باشد مثل اينكه همين بغي وتجاوز باعث اضطراروي شده باشند دراين صورت جايز نيست از آن محرمات بخورد.

آیات قرآن مربوط به غذای حلال وحرام

بیش از 160 آیه در قرآن در باره خوراکی ها وغذاهای حلال وحرام وتغذیه آمده است .اسلام براي مصرف گوشت ، شرايط و حدودي راتعیین کرده  است ، از جمله :

الف : حيواناتی که از گوشت آنها استفاده می شود باید از حيوانات علفخوار باشند.

ب :هر حیوانی صفات خویش را از طریق گوشت خود به کسانی که آن را می خورند منتقل می کند. خوردن گوشت درندگان صفت قساوت و درندگي را در انسان تقویت می کند.به همین دلیل است که در اسلام حیوانات جلّال یعنی نجاستخوارتحریم شده است.

ج : حيواناتي كه ازگوشتشان استفاده می شود، مورد تنفر عمومي نباشند.

د- برای جسم یاروح انسان ضرر وزیان نداشته باشد.

ه- گوشت حيواني كه هنگام ذبح  نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، حرام است.

 

و- حيواناتي كه درمسیر شرک وبت پرستی ومانند آنها قربانی می شوند، تحریم شده اند.

بررسي فقهي حليت موجودات آبزي از ديدگاه فقه جعفري و فقه اهل سنت

در قرآن  به طور صریح از ماهی با دو کلمه ( حوت ) مجموعاَ 5 بار و( نون ) یک بار یاد شده است وکلمه سمک به کار نرفته است شاید بدین جهت بوده که بیشتر اوقات عرب از سمک به حیتان ونینان یاد می کند .

البته  در روایات اهل البیت (ع ) ودر کتابهای حیوان شناسی از کلمه سمک استفاده شده است واز دو کلمه قرآنی فوق به ندرت استفاده شده است .

ممکن است در زمان نزول وحی کلمه حوت ونون زیاد استعمال می شده ولی در زمان صدور روایات وتدوین کتابهای لغت کثرت تداول از آن سمک باشد