.
پنجشنبه 3 خرداد 1397.
امروز:
الخميس 10 رمضان 1439.
-
May 24 2018.
-

وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلاً

ورود کاربران

آخرین اخبار

آمار بازدیدکنندگان

120141
امروزامروز57
دیروزدیروز164
این هفتهاین هفته456
این ماهاین ماه2812
کلکل120141

فیلم

نظر سنجی

نظر شما درباره سایت چیست؟

عالی - 33.3%
خوب - 8.3%
متوسط - 25%
ضعیف - 33.3%

مجموع آرا: 12
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: نوامبر 19, 2014

گوشت حلال _ زندگی پاک

آیات قرآن و شرط اسلام در ذبح کننده
برای اینکه روشن شود آیا در آیات قرآن مجید یادی از لزوم مسلمان بودن ذبح کننده به میان آمده است یا نه ، باید آیاتی را که در مورد گوشتهای حرام و حلال بحث کرده اند یاد کنیم ومقدار دلالت آنها را بررسی کنیم.
بطور اجمال باید دانست که این آیات ، بعضی در مکه نازل شده اند وبعضی در مدینه ، بعضی در آغاز بعثت وبعضی در اواخر عمر نبی اکرم(ص) ولی با این حال ، لحن آیات و انواع حرامها در این آیات ثابت است و نشان می دهد که حکم گوشتهای خوردنی در طول دوره رسالت پیامبر اکرم (ص) تغییر نکرده است .

آثار مصرف غذای حلال و حرام بویژه گوشت وخون در حوزه های جسمی ، روحی، اجتماعی و اقتصادی

آثار مصرف غذای حلال و حرام بویژه گوشت وخون

در حوزه های جسمی ، روحی، اجتماعی و اقتصادی

مقدمه :

آدمی گل سرسبد عالم هستی است و خلقت او به اندازه ای شکوهمند ، خلقت دقیق، پیچیده و اعجاب برانگیز است که خدای توانای حکیم به واسطه خلقت شگفت او به خود تبریک گفته است .

تعریف علم تغذیه :

 

علم تغذیه از دو رشته کل « علم مواد غذایی و تکنولوژی آن » ، اطلاعات در مورد تولید ، نگهداری ، توزیع و خواص زیستن مواد غذایی ، علم تغذیه « سرنوشت مولکولهای غذایی در بدن » تشکیل شده که از دیدگاه پزشکی حائز اهمیت بشری است در این رشته ، ترکیب بدن انسان ترکیب مواد غذایی و ارتباط غذا با انسان مطالبه می گردد و علم تغذیه به عنوان ماده ای جامد یا مایع یاد می شود که پس از خورده شدن و هظم آن و پس از اینکه از طریق روده ها جذب بدن می گردد « و یا به طریق دیگر مثل تزریق وارد بدن شده » برای نگهداری نسوج رشد و نمو و تولید مثل سلول و تنظیم واکنشها ی حیاتی و ایجاد حرارت و انرژی در بدن به مصرف می رسد مولکولهای جذب شده حاصل از مواد غذائی موجود در اجزای شیمیایی تشکیل دهنده غذایی هستند که سه نقش عمده ایجاد انرژی ، تنظیم اعمال بدن و عمل رشد وترمیم بافتهای بدن را بر عهده دارد.

گوشت حلال - زندگی پاک

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

گوشت حلال

 

 

زندگی پاک

 

 

 

عنوان مقاله :

 

بررسی مبانی دینی در حوزه های مرتبط با ذبح شرعی

 

-

 

 

آیات مربوط به غذای حلال و حرام و تأثیر آن در شکل گیری شخصیت انسان

 

 

 

 

 

مدارک شهـــادت حضرت زهـــرا (س) در کتب اهل سنت

مدارک شهـــادت حضرت زهـــرا (س) در کتب اهل سنت

بسمه تعالي

الســَّـلامُ عَليــکَ أيَّتُهَا الصِّـدِّيقَه الشَّـهيـدَه

مدارک شهـــادت حضرت زهـــرا (س) در کتب اهل سنت 1- ابن قتيبه 2-ابن شهر آشوب سروي 3-أبي الفتح محمد بن عبدالکريم بن أبي بکر احمد شهرستاني 4-ذهبي مورخ مشهور 5-عمر رضا کحاله از علماي معاصر اهل سنت يعقوبي 6-احمدبن يحيي معروف به «بلاذري» 7-ابن ابي الحديد معتزلي 8-شهاب الدين احمد معروف به ابن عبد ربه اندلسي

آیات مربوط به غذای حلال وحرام

مصرف گوشت ، شرايط و حدودي راتعیین کرده  است ، از جمله :

الف : حيواناتی که از گوشت آنها استفاده می شود باید از حيوانات علفخوار باشند.

ب :هر حیوانی صفات خویش را از طریق گوشت خود به کسانی که آن را می خورند منتقل می کند. خوردن گوشت درندگان صفت قساوت و درندگي را در انسان تقویت می کند.به همین دلیل است که در اسلام حیوانات جلّال یعنی نجاستخوارتحریم شده است.

ج : حيواناتي كه ازگوشتشان استفاده می شود، مورد تنفر عمومي نباشند.

د- برای جسم یاروح انسان ضرر وزیان نداشته باشد.

ه- گوشت حيواني كه هنگام ذبح  نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، حرام است.

بررسي فقهي حليت موجودات آبزي

در قرآن  به طور صریح از ماهی با دو کلمه ( حوت ) مجموعاَ 5 بار و( نون ) یک بار یاد شده است وکلمه سمک به کار نرفته است شاید بدین جهت بوده که بیشتر اوقات عرب از سمک به حیتان ونینان یاد می کند .

البته  در روایات اهل البیت (ع ) ودر کتابهای حیوان شناسی از کلمه سمک استفاده شده است واز دو کلمه قرآنی فوق به ندرت استفاده شده است .

ممکن است در زمان نزول وحی کلمه حوت ونون زیاد استعمال می شده ولی در زمان صدور روایات وتدوین کتابهای لغت کثرت تداول از آن سمک باشد

زیرا از نون به حوت تفسیر شده واز حوت به سمک تفسیر شده است . ولی وقتی  می خواهند سمک را معنی کنند به مشخصات آن از قبیل آبزی و... اشاره می کنند که تا حدودی جامع ومانع باشد .

اعتدال درمصرف گوشت، و بهداشت جسم و روح

انسان، گل سرسبد مخلوقات خداوند، يگانه موجودي است كه داراي قدرت تفكر و خلاقيت مي باشد اما برخلاف سايرموجودات كه طبق غرائز فطري خود به زندگي مشغول هستند، او دراكثر موارد با پا گذاشتن بر روي غرائز فطري،  ازمسيرطبيعي خارج گرديده و گرفتاري هاي زيادي براي خود درست مي كند.

غذا نقش بسيارمهمي درايجاد انرژي هاي مثبت ومنفي درانسان دارد. انسان موجودي است دوبعدي ومتشكل از جسم وروح ؛ اين دو بعد دريكديگر تاثيرات مثبت ومنفي عجيب وفراواني دارند. غذاي طيب ، حلال وعاري ازهرگونه شبهه ، به انسان بصيرت ، نيرو وقدرت داده ، موجب افزايش انرژي هاي مثبت دروجودش شده و باعث مي شود جسم كه درواقع ظرف روح است، سالم ، قوي ونيرومند گرديده ودرحقيقت ايجاد امنيت براي روح را درپي دارد. روحِ داراي امنيت وبرخوردار ازظرف سالم، به دنبال غذاي واقعي خود كه فكر وانديشه سالم واعتقادات صحيح وپويا است مي رود. پس اگردرخصوص تغذيه اين دوبعد همت كنيم ، انساني خواهيم شد با خصوصيات عالي وداراي آرامش ونشاط ومفيد براي اجتماع.

ذبح شرعي ، ضامن سلامتي

دين اسلام كه ضامن تكامل و سلامتي بشر مي‌باشد براي تعالي انسان برنامه‌هاي هدفمندي ارائه داده است كه در متن قرآن و روايات ائمه معصوم عليهم السلام آمده است .

يكي از برنامه‌هايي كه با دستورات و شرايط خاص به سلامتي روح و جسم انسان منتهي مي‌شود مسئله ذبح و دستورات بهداشتي است كه با رعايت آن سلامتي انسان را تضمين مي‌كند .

اين تحقيق با بيان شرايط و دستورات ذبح حيوان به چگونگي تأثير اين شرايط در روح و جسم انسان مي‌پردازد و به اين نتيجه مي‌رسد كه ذبح شرعي حيوان تنها ضامن سلامتي بشر مي‌باشد .

وضعیت بهداشتی کشتارگاههای استان اصفهان و چهار محال و بختیاری

اهمیت سلامت و بهداشت گوشت مصرفی در سلامتی افراد جامعه بر کسی پوشیده نیست در این میان یکی از ارکان اصلی تامین گوشتی سالم و بهداشتی وجود کشتارگاه های مجهز و بهداشتی با مدیریت علمی و کارآمد است .

در مطالعه حاضر 10 واحد کشتارگاهی به طور تصادفی ساده به عنوان نمونه از بین واحدهای کشتارگاهی استان اصفهان و چهارمحل و بختیاری انتخاب و از نظر وضعیت بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت .

بررسی مبانی دینی در حوزه های مرتبط با ذبح شرعی

وقتی به بزهکاران اطراف خود می نگریم می بینیم که بعضی از آنها تحصیل کرده اند و دارای شناخت های علمی و دینی هم هستند ، اما با وجود این ، گناهان عجیب و غریبی از آنان سر می زند ، حتی از یک جاهل نیز گناهکارترند .

در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بر تأثیر لقمه حرام در افزایش ناهنجاریها و ارتکاب جرایم و گناهان تأکید فراوان شده است ؛ چرا که آدمی برای انجام تمام کارها ، احتیاج به قدرت و توان دارد ، این قدرت و توان را خوراک انسان تأمین می کند.  اگر این خوراک حلال باشد ، محصول آن عبادت و حرکات صحیح اجتماعی و اخلاقیات است و از طرفی هم مورد قبول خداوند و اگر این خوراک حرام باشد ، محصول آن ناهنجاریهای اجتماعی و گناه و معصیت خداست .