.
پنجشنبه 3 خرداد 1397.
امروز:
الخميس 10 رمضان 1439.
-
May 24 2018.
-

وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلاً

ورود کاربران

آخرین اخبار

آمار بازدیدکنندگان

120139
امروزامروز55
دیروزدیروز164
این هفتهاین هفته454
این ماهاین ماه2810
کلکل120139

فیلم

نظر سنجی

نظر شما درباره سایت چیست؟

عالی - 33.3%
خوب - 8.3%
متوسط - 25%
ضعیف - 33.3%

مجموع آرا: 12
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: نوامبر 19, 2014

نگاهی به وضعیت گوشت و غذای حلال در کشور مالزی

نگاهی به وضعیت گوشت و غذای حلال در کشور مالزی

 

سپهر سلیمی (1)، مهدی ابراهیمی(2) ، ساسان سلیمی (3)

 

(1) کارشناس مهندسی علوم دامی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ، (2) دانشجوی دامپزشکی دانشگاه پوترا کشور مالزی ، (3) دانشجوی مهندسی علوم دامی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

 

 

چکیده:

 

در بین کشورهای اسلامی بر چسب کد حلال تنها در اختیار کشور مالزی است و این کشور سرمایه گذاری های فراوانی را برای تبدیل شدن به قدرت اول جهان در زمینه تولید محصولات حلال انجام داده است . بی شک بررسی اقدامات انجام شده در این کشور می تواند الگوی بسیار خوبی برای گسترش گوشت حلال در دیگر کشورهای اسلامی باشد.

 

مالزی از جمله كشورهای توریستی در جنوب شرقی آسیا است. نژاد ملایو با ۵۰ درصد، نژاد چینی با ۲۳ درصد، اندونزیایی ۱۱ درصد، نژاد هندی ۷ درصد و سایر اقوام نیز ۸/۷ درصد است. زبان رسمی این كشور ملایو بوده و زبان هایی همچون انگلیسی، چینی و هندی نیز رواج دارد. مذهب این كشور پادشاهی پارلمانی، شافعی بوده (۵۸ درصد كل جمعیت) اما پیروان مذاهبی همچون بودیسم، كنفوسیوس، مسیحیت و سایر ادیان نیز طبق قانون اساسی برای انجام شعایر مذهبی خود از آزادی كامل برخوردارند.

 

آسیا دارای بزرگترین جمعیت مسلمان است اما با داشتن درآمد سرانه نسبتاً کم این منطقه استفاده عملی از بازار حلال درحال رشد  است.  مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، چین و هندوستان گامهایی را برای پیوستن به بازار جهانی حلال برداشته اند. به ویژه مالزی تلاش کرده به قطب بین المللی بازار غذایی حلال تبدیل شود که دولت این کشور اقدامهایی را برای حمایت از این هدف داشته که در آن میان می توان به تأسیس مؤسسه توسعه صنعت غذایی حلال اشاره کرد.

 

مسلمانان با جمعیت 8/1 میلیاردی، نزدیک به یک سوم مردم جهان را تشکیل می دهند. مطابق نظر تحلیل گران جمعیت مسلمانان جهان در سال 2012، به سه میلیارد نفر تخمین زده می شود. در حالی که تنها فروش سالیانه خرده فروشان گوشت حلال در انگلستان 900 میلیون دلار و ارزش معاملات سالیانه جهانی برای کل تجارت حلال دو هزار و 100 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

 

مالزی در صنعت غذای حلال از بسیاری کشورها پیشی گرفته است معاون رئیس اجرایی شورای توسعه تجارت خارجی مالزی می گوید: مالزی سعی دارد با همکاری بخشهای خاص صنعت تولیدات شرعی را گسترش دهد تا جایی که اینک به عنوان تنها کشور جهان به ارائه گواهی دولتی غذای حلال اقدام کرده است.

 

مركز صادرات كالاهای حلال با هزینه ۱۰ میلیون رینگت معادل ۲.۷۳ میلیون دلار در ایالت شمالی پرلیس نزدیك استانهای مسلمان نشین جنوب تایلند راه اندازی شده است.

 

کشور مالزی به عنوان کشور پیشتاز در این عرصه که از سال 1997 فعالیت هایی را در زمینه کدکس حلال و تدوین آیین نامه ها و اعطای نشان و برگزاری نمایشگاه های غذای حلال آغاز کرده است.

 

در نمایشگاه پنج روزه حلال MIHAS در مالزی در سال 2007 با گرد آوری محصولات ده ها تولیدکننده محصولات حلال از کشورهای مختلف توانست فروشی به ارزش 214 میلیون را به ثبت برساند که نسبت به نمایشگاه سال گذشته آن ها 27 درصد رشد را نشان می داد.

 

در حال حاضر برنامه های زیادی برای گسترش صنایع غذای حلال در مالزی در حال انجام است . در سال 2002 واردات غذاهای فرآوری شده حلال 7/5 بیلیون رینگیت بود و در حالیکه صادرات 7/4 بیلیون رینگیت بوده است . از سال 19995 تا 2003 توان صنایع حلال  در مالزی حدود 424 کارخانه  با 9/5 بیلیون رینگیت سرمایه گذاری بوده است.

 

تبدیل مالزی به مرکز گوشت حلال دنیا بر اساس ارزیابی SWOT

 

نقاط قوت:

 

-          مالزی کشوری مسلمان است و مردم آن درک بالایی نسبت به لزوم استفاده از گوشت حلال دارند

 

-          مالزی عضو سازمان کنفرانس اسلامی است

 

-          دارای برچسب حلال و گواهی نامه حلال است که در سطح جهان شناخته شده است

 

-          حمایت خوب دولت

 

-          زیربنای خوب صنعتی

 

-          بهره برده از صنایع بزرگ غذایی که نشان حلال را ترویج می کنند

 

فرصت ها:

 

-          جمعیت مسلمانان جهان در حال افزایش است

 

-          فروشگاههای بزرگی برای مسلمان در کشورهای مختلف وجود دارد

 

-          قدرت خرید مسلمانان در حال افزایش است

 

-          آگاهی مسلمانان نسبت به لزوم استفاده از گوشت حلال در حال افزایش است

 

-          آزادی در تجارت جهانی و یکدست کردن مسائل مربوط به گوشت حلال

 

نقاط ضعف:

 

-          کمبود موارد خام مورد نیاز( دام ) در کشور مالزی

 

-          صنعت گوشت ضعیف است و دامهای محلی جثه کوچکی دارند

 

-          ضعف هماهنگی بین دستگاههای دولتی مالزی

 

-          عدم وجود قانون الزام آوری جهت کسب نشان حلال برای صنایع گوشت

 

-          تاثیرات منفی خصوصی سازی در گواهی حلال

 

تهدیدات:

 

-          رقابت از سوی کشورهای مسلمان دیگر

 

-          بسیاری از اقلیت های بزرگ مسلمانان در کشورهایی با حکومت غیر اسلامی زندگی می کنند

 

-          کشورهای دنیا دارای منابع محلی خوبی برای تامین گوشت خود هستند

 

-          محدودیت در موارد خاص صادراتی

 

نتیجه گیری:

 

وزات کشاورزی باید از طریق گروههای علمی دامپزشکی به توسعه و بهبود مسائل تکنیکی صنعت گوشت حلال بپردازد. همچنین دولت باید کمکهای مالی و مشاوره ای را در اختیار صنایع این بخش قرار دهد و به صنایعی که نشان حلال را دارند تسهیلات بدهد .

 

 

 

پیش گفتار:

 

در بین کشورهای اسلامی بر چسب کد حلال تنها در اختیار کشور مالزی است و این کشور سرمایه گذاری های فراوانی را برای تبدیل شدن به قدرت اول جهان در زمینه تولید محصولات حلال انجام داده است . از طرفی کشور مالزی بدلیل قرار گرفتن در منطقه خاصی از آسیا و نیز تنوع گسترده قومی و دینی در بین ساکنانش و نیز افزایش بیش از پیش گردشگران خارجی می تواند نمونه و الگوی خوبی برای دیگر کشورهای اسلامی در زمینه گسترش صنایع و بخصوص گوشت حلال باشد. مجموعه عوامل فوق که در ادامه این نوشتار به  اجمال به آن خواهیم پرداخت ، نویسندگان این مقاله را بر آن داشت که تا اقدامات انجام گرفته در کشور مالزی را جمع آوری و ارائه نمایند.

 

آشنایی با کشور مالزی

 

مالزی از جمله كشورهای توریستی در جنوب شرقی آسیا است. این كشور مربع متشكل از دو قسمت شبه جزیره مالزی (مالزی غربی) و ایالات صباح و ساراواك (مالزی شرقی) است. آب و هوای این كشور مرطوب و استوایی و بدون فصول متمایز است.

 

نژاد ملایو با ۵۰ درصد، نژاد چینی با ۲۳ درصد، اندونزیایی ۱۱ درصد، نژاد هندی ۷ درصد و سایر اقوام نیز ۸/۷ درصد است. زبان رسمی این كشور ملایو بوده و زبان هایی همچون انگلیسی، چینی و هندی نیز رواج دارد. مذهب این كشور پادشاهی پارلمانی، شافعی بوده (۵۸ درصد كل جمعیت) اما پیروان مذاهبی همچون بودیسم، كنفوسیوس، مسیحیت و سایر ادیان نیز طبق قانون اساسی برای انجام شعایر مذهبی خود از آزادی كامل برخوردارند. اقلام الكترونیكی و برقی، روغن نخل، برنج، نفت، گاز، الوار و كائوچو ازصادرات عمده این كشور محسوب می شود. طبق آمار سال ۲۰۰۴ میلادی نرخ تورم این كشور ۴/۱ درصد و نرخ بیكاری ۵/۳ درصد است.

 

هر چند اكثریت جمعیت كشور را ملایوهای مسلمان تشكیل می دهند اما تقریبا دو سوم اقتصاد و تجارت این سرزمین در دست چینی‌ها است. از سوی دیگر قدرت سیاسی از بدو استقلال این كشور در سال ۱۹۷۵ در دست ملایوها بوده است.

 

مشخصه این كشور جنوب شرقی آسیا، رشد سریع اقتصادی به ویژه از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعداست. طی دو دهه حركت مستمر و شتابان، تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه صادرات و به تبع آن شاخص‌های اجتماعی مانند میانگین طول عمر، میزان باسوادی و رفاه اقتصادی بهبود فراوان یافته است. دستیابی به چنین رشد اقتصادی - اجتماعی عمدتا تحت تاثیر شگل‌گیری اقتصادی معطوف به صادرات دراین سرزمین است. ارزش كل صادرات مالزی در سال ۱۹۸۰ كمتر از ۱۱میلیارد دلار بوده كه در سال ۱۹۹۰ به ۵/۲۹میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۰میلادی به بیش از ۹۸میلیارد دلار افزایش یافت و در پایان سال ۲۰۰۵ میلادی به ۱۴۰میلیارد دلار رسیده است.

 

وضعیت صنعت غذای حلال در آسیا

 

آسیا دارای بزرگترین جمعیت مسلمان است اما با داشتن درآمد سرانه نسبتاً کم این منطقه استفاده عملی از بازار حلال درحال رشد  است.  مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، چین و هندوستان گامهایی را برای پیوستن به بازار جهانی حلال برداشته اند. به ویژه مالزی تلاش کرده به قطب بین المللی بازار غذایی حلال تبدیل شود که دولت این کشور اقدامهایی را برای حمایت از این هدف داشته که در آن میان می توان به تأسیس مؤسسه توسعه صنعت غذایی حلال اشاره کرد.

 

صنعت غذای حلال در سنگاپور نیز گامهایی را برای تبدیل شدن به قطب بازار غذایی حلال برداشته و در خاورمیانه ستادهای تبلیغاتی راه انداخته است. کشور تایلند با داشتن بیشترین جمعیت بودایی به یک مرکز غذایی حلال تبدیل شده است. برونئی با شرکتهای استرالیایی همکاری می کند تا نقش خود را در جهان اسلام با تولید غذای باکیفیت و مطمئن استرالیا ترکیب کند.

 

از سوی دیگر صنعت غذایی حلال در چین روند رو به رشدی را طی می کند و انتظار می رود که این صنعت نقش خود را در بازار جهانی بیش از این توسعه دهد. یکی از مزیتهای این صنعت غذایی در چین دسترسی به نیروی کار ارزان است. چین اخیرا یادداشت تفاهمی با کمیسیون اروپا امضا کرده و بسیاری از کمپانی‌های مورد قبول این کمیسیون آماده هستند محصولات حلال این کشور پهناور آسیایی را به بازار اروپا صادر کنند.

 

کمیسیون امور قومی دولت چین همچنین در نظر دارد قانونی را تصویب کند که مدیریت امور غذایی مسلمانان را به منظور تضمین رعایت قوانین مورد نظر اسلام برعهده گیرد. پیش نویس این قانون که طی دو سال گذشته چندین بار تغییر کرده باردیگر از سوی کمیسیون امور قومی دولت چین و دفتر امور قانونگذاری شورای کشوری مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن برای تصویب به شورای کشور ارائه می شود. بسیاری از دولتهای محلی چین قوانین خود را برای تولید غذای مسلمانان وضع کرده اند.

 

گوانگژو، مرکز ایالت گوانگدونگ در جنوب شرقی چین نخستن قانون خود را درباره مدیریت محصولات غذایی اسلامی در سال 2003 ارائه و معیارهای ویژه ای برای تولید کنندگان این نوع محصولات غذائی تعیین کرد و دستور داد تا فعالان این عرصه از آرمهای ویژه ای برای تمایز محصولات خود استفاده کنند. در بسیاری از شهرهای چین رستورانهای اسلامی در ساختمانهای دولتی، مدارس، شرکتها و مؤسسات مشاهده می شوند که گوشت حلال را برای تهیه غذا به کار می برند.

 

صادر کنندگان هندی نیز تلاش می کنند به واسطه دستیابی به استاندارد ISO و همچنین HACCP و گواهینامه محصولات حلال صنعت خود را به مرحله شناخت جهانی برسانند.

 

کشورهای اسلامی

 

کشورهای خاورمیانه به ویژه اعضای شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای درآمد بیشتر و به تبع آن نرخ مصرف سرانه بیشتر هستند. علاوه بر آن، این منطقه باید 80 درصد احتیاجات غذایی خود را وارد کند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین بازارهای واردات منطقه هستند و برزیل بزرگترین صادر کننده به این کشورها است که پس از آن اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار می گیرند. کمپانی های عربی بسیاری در بخش صنعت حلال فعال هستند.

 

ترکیه نیز دارای بازار و همچنین توان بالقوه برای تولید محصولات حلال درحال رشد است و محصولات خود را در اختیار کشورهای اروپایی چون فرانسه و آلمان قرار می دهد که دارای جمعیت مسلمان قابل توجهی هستند.

 

کشور مصر مهمترین بازار صنایع غذایی حلال در شمال آفریقا است. اگرچه نظم قانون گذاری مصر باعث شده بسیاری از تهیه کنندگان بیش از آنکه به صادرات توجه کنند سرمایه گذاریهای خود را توسعه می دهند.

 

مسلمانان با جمعیت 8/1 میلیاردی، نزدیک به یک سوم مردم جهان را تشکیل می دهند. مطابق نظر تحلیل گران جمعیت مسلمانان جهان در سال 2012، به سه میلیارد نفر تخمین زده می شود. در حالی که تنها فروش سالیانه خرده فروشان گوشت حلال در انگلستان 900 میلیون دلار و ارزش معاملات سالیانه جهانی برای کل تجارت حلال دو هزار و 100 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

 

محبوبیت گوشت حلال میان غیرمسلمانان

 

غیرمسلمانانی که به غذای حلال توجه دارند تأکید می‌کنند گوشت حلال مطمئن‌تر از سایر محصولات گوشتی است و مزیت آن سالم بودن حیوانی است که براساس قوانین اسلامی ذبح می شود.

 

 داشتن برچسب حلال  فروش محصولات غذایی را حتی در کشورهای غیر اسلامی و میان غیر مسلمانان افزایش داده و بستر توسعه این صنعت را میان کشورهایی چون فیلیپین، فرانسه و روسیه فراهم کرده است. بدنبال تقاضاهای بسیار برای استفاده از غذاهای حلال پایگاه اینترنتی " zabihah.com" در ایالات متحده راه اندازی شده که از قابلیت جستجوی فروشگاهها و رستورانهای حلال برخوردار است.

 

توسعه و پیشرفت صنعت غذای حلال در کشورهای غربی باعث شده علاوه بر رضایت مسلمانان از اجرای قوانین اسلامی، بسیاری از غیرمسلمانان نیز به این نوع گوشت که براساس دستورات دین الهی اسلام ذبح می شود جذب شوند.

 

در بسیاری کشورهای غیراسلامی کمیته هایی برای نظارت بر ذبح حیوانات تشکیل شده که با همکاری رهبران محلی و با هدف اطمینان حاصل کردن از تحقق شرایط لازم ذبح اسلامی توسط اشخاص فعالیت می کنند.

 

کشور آفریقایی مالاوی، کشور اروپایی فرانسه ، کشور آسیایی فیلیپین و کشور اروپایی - آسیایی روسیه هر کدام صنایع و محصولات غذایی حلال خود را به گونه ای ارائه کرده اند که توجه غیرمسلمانان را به خود جلب کرده است.

 

از سوی دیگر، تعیین استانداردهای غذای حلال، مصرف کنندگان مسلمان را که دغدغه اصلی آنها قوانین اسلامی است راضی و بسیاری از غیرمسلمانانی را که خواستار کیفیت ، بهداشت و ایمنی در مواد غذایی خود هستند نیز به خود جذب می کند.

 

صنعت غذای حلال به تجارتی چند تریلیون دلاری تبدیل شده و محصولات غذایی و غیرغذایی حلال بازاری با قمیت 1/2 تریلیون دلار در سال روند درحال رشدی را طی می کند. از نظر جهانی نیز انتظار می رود محصولات حلال نرخ رشد 10 تا 20 درصدی خود را به طور سالانه آن هم برای چند سال آینده ادامه دهند که این امر تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنعت را نیز افزایش می دهد

 

شرکتهای برجسته بریتانیایی با توجه به نیاز و حساسیتهای دینی مؤمنان مسلمان، دامنه گسترده ای از محصولات حلال خود را به اقلیت قابل توجه مسلمان ارائه می کنند.

 

 تسکو، یکی ازفروشگاه زنجیره ای اصلی تهیه غذا در نظر دارد 148 میلیون پوند از محصولات غذایی حلال مالزی را طی 5 سال آینده وارد بریتانیا کند. این فروشگاه زنجیره ای تاکنون گوشت حلال استاندارد شده را در برخی از فروشگاه های خود به فروش رسانده و اکنون محصولات تازه ای را به عنوان غذای فوری با گوشت حلال و رعایت معیارهای اسلامی ارائه خواهد کرد.

 

رستورانهای زنجیره ای که غذای فست فود (Fast Food) ارائه می کند در 30 شعبه خود غذایی را ارائه می کند که با گوشت حلال تهیه شده است. از سوی دیگر کمپانی نستله سوئیس که محصولات حلال خود را در مالزی تولید می کند سال گذشته نسبت به محصولات دیگر بیشترین میزان فرآورده های حلال را به بریتانیا وارد کرده است.

 

 سخنگوی نستله در مالزی می گوید: در ابتدا محصولات حلال تنها بازارهای اسلامی را مورد هدف قرار می داد، اما اکنون تقاضا برای محصولات حلال از سایر مناطق غیر اسلامی جهان در حال افزایش است.

 

 نورالدین عبدالله از کمپانی مالزی که دومین همایش جهانی حلال را طی ماه جاری در کوالالامپور برگزار کرد، می گوید: بسیاری از عاملان چند ملیتی در صنایع غذایی به صنایع غذایی حلال تبدیل می شویم. اکنون آنها به این حقیقت پی برده اند که بازار اسلامی اروپا و بریتانیا بسیار قابل توجه است. ارزش صنعت غذایی حلال در بریتانیا 700 میلیون پوند تخمین زده می شوند.

 

 شرکت جی دبلیو تی، به عنوان یک سازمان برجسته  اعتقاد دارند که دو میلیون مصرف کننده مسلمان بازار قابل توجهی را تشکیل می دهد که را قدرت 5/20 میلیارد پوند در سال را در اختیار دارد.

 

در ایالات متحده نیز بسیاری از شرکتها و آگهی دهندگان بزرگ با توجه به نیاز جمعیت در حال رشد جامعه مسلمان این کشور، محصولات و خدمات خود را با علائق اقلیت مسلمان منطبق می کنند. از سوی دیگر بانکداری اسلامی به عنوان نیازهای جامعه مسلمانی که در اقلیت زندگی می کنند در حال رشد و توسعه است.

 

گوشت حلال در مالزی

 

مالزی در صنعت غذای حلال از بسیاری کشورها پیشی گرفته است معاون رئیس اجرایی شورای توسعه تجارت خارجی مالزی می گوید: مالزی سعی دارد با همکاری بخشهای خاص صنعت تولیدات شرعی را گسترش دهد تا جایی که اینک به عنوان تنها کشور جهان به ارائه گواهی دولتی غذای حلال اقدام کرده است.

 

وونگ لامی سووم معاون رئیس اجرایی شورای توسعه تجارت خارجی مالزی در یک نشست خبری درباره صنعت غذای حلال اظهار داشت: قدرت رقابتی مالزی بسیار زیاد است و این کار را با هدف افزایش و توسعه غذای حلال در سطح کشور مالزی و سپس جهانی انجام می دهد تا با داشتن جایگاه یک کشور اسلامی در این صنعت به شکوفایی برسد و کشورهای بین المللی نیز به این مسئله اعتراف کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور مالزی از هند، نیوزیلند، برزیل و استرالیا که پیش از این کشور در تولیدات غذایی حلال پیشی گرفته بودند، سبقت گرفته است، تصریح کرد: هند به عنوان کشوری بین المللی بزرگترین کشور صادرکننده پرندگان حلال بود.  از سوی دیگر استرالیا نیز به صادر کننده گوشت قرمز حلال مشهور بود، نیوزیلند گوشت حلال  گوسفند و برزیل بزرگترین صادر کننده گوشت گاو بوده است که اینک هیچ کشوری چون مالزی از توسعه صنعت حلال حمایت و پشتیبانی نمی کند.

 

وونگ سووم افزود: بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان زندگی می کنند که ارزش بازارهای غذای حلال آنها به تنهایی به بیش از 650 میلیارد دلار آمریکایی در سال گذشته رسیده است. از این رو ایجاد تعدادی دفترهای وکالت منطقه ای به ویژه در آسیا به منظور حفاظت از صدور مجوز و گواهی مالزی در این صنعت ضروری است، چرا که باید مالزی به سرعت به جایگاه بی رقیبی در این صنعت تبدیل شود.

 

مركز صادرات كالاهای حلال با هزینه ۱۰ میلیون رینگت معادل ۲.۷۳ میلیون دلار در ایالت شمالی پرلیس نزدیك استانهای مسلمان نشین جنوب تایلند راه اندازی شده است.

 

این کشور همچنین اوایل سال 2005 ، نخستین مجله دوماهنامه "حلال" را به عنوان اولین نشریه تجارتی در زمینه فروشگاههای حلال سراسر دنیا منتشر کرد. این نشریه اطلاعات به روزی را برای بازار جهانی مواد حلال ارائه کرده و تمام ابعاد این صنعت را از تغذیه تا دارویی، بیوتکنولوژی و بانکداری در برمی گیرد.

 

شود.

 

صندوق جامعه اسلامی کوالالامپور در پی بررسی دقیق درخواست رستورانهای این کشور، گواهی غذای حلال را برای ۲۸ رستوران مالزی صادر کرد تا آنها بر اساس معیارهای خاص، شعائر دینی مسلمانان را محترم شمارند.

 

صندوق امنای جامعه اسلامی مالزی اعلام کرد: گواهی غذای حلال را برای ۲۸ رستوران مالزی برای مشهورترین رستورانهای جهانی چون رستوان هندی، چینی، مصری، مراکشی و غربی صادر کرده است که بزودی میان آنها توزیع می شود.

 

این در حالی است که گواهی رستورانهای حلال دارای قدرت بیشتری در مقایسه با گواهی غذای حلال به شمار می رود؛ چرا که همه مسائل مرتبط با امور حلال در فعالیتها و خدمات این رستورانها اعم از نوشیدنیها، غذاها و حتی در ارائه عکسها و پوسترهای روی دیوارها به منظور حساسیتهای دینی در این اماکن مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

شورای اتحادیه امنای گروههای اسلامی نیز بدقت درخواستهای مؤسسات، شرکتها و رستورانهای راغب در به دست آوردن گواهی حلال را مورد بررسی قرار داده و سپس برای آنها گواهی صادر کرده است.       

 

کشور مالزی به عنوان کشور پیشتاز در این عرصه که از سال 1997 فعالیت هایی را در زمینه کدکس حلال و تدوین آیین نامه ها و اعطای نشان و برگزاری نمایشگاه های غذای حلال آغاز کرده است.

 

چنانچه در نمایشگاه پنج روزه حلال MIHAS در مالزی در سال 2007 با گرد آوری محصولات ده ها تولیدکننده محصولات حلال از کشورهای مختلف توانست فروشی به ارزش 214 میلیون را به ثبت برساند که نسبت به نمایشگاه سال گذشته آن ها 27 درصد رشد را نشان می داد.

 

دولت مالزی مناطقی را در حاشیه روستاها برای توسعه صنعت غذاهای حلال اختصاص داده است . این عمل دولت برای بهبود بخشیدن به استانداردهای زندگی مردم در این مناطق و ایجاد فعالیتهای اقتصادی است . ایجاد شبکه های روستایی غذای حلال علاوه بر درگیر کردن مردم در تولید غذای حلال و ایجاد درآمد ، آنها را به استفاده از غذای حلال تشویق می کند.

 

یکی از دلایل رشد صنعت گردشگری مالزی وجود غذاهای حلال در رستورانهای این کشور است بطوریکه از سال 1999 تا 2002 گردشگران مسلمانی که از منطقه خاورمیانه به این کشور می رفته اند از 200 هزار نفر به 800 هزار نفر در سال رسیده است و این آمار همچنان در حال افزایش است.

 

در حال حاضر برنامه های زیادی برای گسترش صنایع غذای حلال در مالزی در حال انجام است . در سال 2002 واردات غذاهای فرآوری شده حلال 7/5 بیلیون رینگیت بود و در حالیکه صادرات 7/4 بیلیون رینگیت بوده است . از سال 19995 تا 2003 توان صنایع حلال  در مالزی حدود 424 کارخانه  با 9/5 بیلیون رینگیت سرمایه گذاری بوده است.

 

موفقیت صنایع حلال در مالزی در بازارهای داخلی و خارجی به قوانین و آئین نامه های وضع شده از سوی دولت ، تامین منابع انسانی و مالی و تحقیق و توسعه و بازاریابی و ترویج صنعت حلال بستگی دارد.

 

توجه روزافزون دولت مالزی برای تبدیل کردن این کشور به بزرگترین قدرت منطقه ای صنایع حلال باعث شده که این کشور علاوه بر تامین احتیاجات داخلی در صادرات نیز موفقیت هایی داشته باشد.

 

از سال 2003 ابزارهای بسیاری جهت تولید گوشت حلال فراهم شد. بخش توسعه اسلامی مالزی JAKIM)) مسئول هماهنگی این پروژه در واردات و صادرات می باشد . یکی از کارهای انجام شده هماهنگ کردن نشان حلال در تمامی استانهای کشور بود. پیش از این 15 نوع نشان وجود داشت که باعث سردرگمی مردم و مصرف کنندگان می شد.

 

اعطای گواهینامه حلال با نظارت بر مراحل تولید ، کشتار ، پاکسازی ، فراوری، حمل و نقل ، ضد عفونی ، انبارداری و مدیریت اعطا می شود . این گواهینامه دارای مزیت های زیر است:

 

-         ایجاد اعتماد در مشتریان

 

-         از لحاظ رقابتی تولید کنندگان می توانند ابزار بازار یابی مناسبی در اختیار داشته باشند و مسامانان را نیز جذب محصولات خود کنند.

 

-         نشان حلال علاوه بر اینکه بیانگر مطابقت با موازین اسلامی است ، نشاندهنده لحاظ کردن شرایط سخت بهداشتی برای محصولات است.

 

چالش های مالزی برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گوشت حلال:

 

-          هزینه بالای واردات

 

-          قوانین جهانی سازی نظیر WTO

 

-          امنیت و کیفیت غذا

 

-          بازدهی محصولات

 

-          رقابت در عرصه جهانی

 

ملزومات  مالزی برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گوشت حلال:

 

-          اجرای سیاستهای تشویقی دولت

 

-          اجرای قوانین غذایی

 

-          کمکهای مالی

 

-          تبدیل شدن به مرکز گوشت حلال دنیا

 

تبدیل مالزی به مرکز گوشت حلال دنیا بر اساس ارزیابی SWOT

 

نقاط قوت:

 

-          مالزی کشوری مسلمان است و مردم آن درک بالایی نسبت به لزوم استفاده از گوشت حلال دارند

 

-          مالزی عضو سازمان کنفرانس اسلامی است

 

-          دارای برچسب حلال و گواهی نامه حلال است که در سطح جهان شناخته شده است

 

-          حمایت خوب دولت

 

-          زیربنای خوب صنعتی

 

-          بهره برده از صنایع بزرگ غذایی که نشان حلال را ترویج می کنند

 

فرصت ها:

 

-          جمعیت مسلمانان جهان در حال افزایش است

 

-          فروشگاههای بزرگی برای مسلمان در کشورهای مختلف وجود دارد

 

-          قدرت خرید مسلمانان در حال افزایش است

 

-          آگاهی مسلمانان نسبت به لزوم استفاده از گوشت حلال در حال افزایش است

 

-          آزادی در تجارت جهانی و یکدست کردن مسائل مربوط به گوشت حلال

 

نقاط ضعف:

 

-          کمبود موارد خام مورد نیاز( دام ) در کشور مالزی

 

-          صنعت گوشت ضعیف است و دامهای محلی جثه کوچکی دارند

 

-          ضعف هماهنگی بین دستگاههای دولتی مالزی

 

-          عدم وجود قانون الزام آوری جهت کسب نشان حلال برای صنایع گوشت

 

-          تاثیرات منفی خصوصی سازی در گواهی حلال

 

تهدیدات:

 

-          رقابت از سوی کشورهای مسلمان دیگر

 

-          بسیاری از اقلیت های بزرگ مسلمانان در کشورهایی با حکومت غیر اسلامی زندگی می کنند

 

-          کشورهای دنیا دارای منابع محلی خوبی برای تامین گوشت خود هستند

 

-          محدودیت در موارد خاص صادراتی

 

نتیجه گیری:

 

وزات کشاورزی باید از طریق گروههای علمی دامپزشکی به توسعه و بهبود مسائل تکنیکی صنعت گوشت حلال بپردازد. همچنین دولت باید کمکهای مالی و مشاوره ای را در اختیار صنایع این بخش قرار دهد و به صنایعی که نشان حلال را دارند تسهیلات بدهد .

 

 

 

منابع *:

 

-          فرهنگ بزرگ گیتا شناسی

 

http://www.ahadith.ir

 

http://www.malaysiahalalfoods.com

 

http://www.halaljournal.com

 

http://www.halalworldexpo.com

 

http://www.foodna.ir

 

http://www.malaysia.com

 

http://www.tourism.gov.my

 

-          خبرگزاریهای مهر ، آفتاب ، فارس

 

* متاسفانه بدلیل نو بودن موضوع ، کتاب مرجعی در این زمینه وجود ندارد و منابع عمدتاً سایتهای معتبری بودند که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند.