.
پنجشنبه 3 خرداد 1397.
امروز:
الخميس 10 رمضان 1439.
-
May 24 2018.
-

وَلِلّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَكَفَى بِاللّهِ وَكِيلاً

ورود کاربران

آخرین اخبار

آمار بازدیدکنندگان

120139
امروزامروز55
دیروزدیروز164
این هفتهاین هفته454
این ماهاین ماه2810
کلکل120139

فیلم

نظر سنجی

نظر شما درباره سایت چیست؟

عالی - 33.3%
خوب - 8.3%
متوسط - 25%
ضعیف - 33.3%

مجموع آرا: 12
امکان ارسال نظر براي اين نظر سنجي غير فعال شده است در: نوامبر 19, 2014

اعتدال در استفاده از گوشت و تاثیرمصرف گو شت حلال و حرام

 بسمه تعالی

 

اعتدال در استفاده از گوشت و تاثیرمصرف گو شت حلال و حرام

توسط : علیرضا عباسیان امیر حسین  شاهمرادی-محمود ثالثی سید مظاهر سیدی محمد رضا حیدری

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان

چکیده

تمام دستورات اسلام چه آنهایی که دلایل علمی آنها روشن شده و چه آنها که بعدا مشخص می شود همه در جهت حفظ سلامت زندگی انسان، جامعه و تامین کننده سعادت دنیا و آخرت او می باشد .فلینظر الانسان الی طعامه ( عبس ۲۴ ـ ۳۲) پس انسان باید به خوراک خود بنگرد. ، [برای شما گوشت] چهارپایان حلال شد.۲). ( و خداوند دامها را خلق کرد که درآنها برای شما نتایج و وسایل گرمی و منافع است و از آنها می خورید.) آنچه که از این دو آیه فهمیده می شود این است:الف) گوشت دامها حلال است. ب) دامها دارای منافع متعددی هستند. ۳) ان لکم فی الانعام لعبرة نسقیکم مما فی بطونها و لکم فیها منافع کثیرة و منها تأکلون (سوره مومنون، آیه2). از آنچه در شکمهای آنهاست شما را می نوشانیم و برای شما در آنها سودهای فراوان است که از آنها می خورید.سوره انعام ، آیه 118 :پس اگر به آيات خدا ايمانداريد ، از آنچه كه  نام خدا بر اوبرده شده بخوريد. خوردن گوشت حيوان مرده ــ خون ــ گوشت خوک ــ گوشتِ حيوانی که بنامی غير از نامِ خدا سر بريده شده ــ گوشتِ حيوان خفه شده ــ گوشتِ حيوان تحتِ ضربات کشته شده ــ گوشت حيوانيکه افتاده و در وضعيت بين مرگ و زندگی است ــ گوشت حيوانيکه بر اثر شاخ زده شدن مرده برای شما حرام شده است. خوک حيوانی انگلی و گوشت آن حرام است  اسلام گوشت حيواناتى كـه داراى تـغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشد حلال كرده و روى روشهاى افراطى وتفريطى خط بطلان كشيده و براى استفاده از گوشتها شرايطى مقرر داشته است . صيد حيوانات صياد كه تحت تعليم قرار گرفته اند يعنى از آنچه خداوند تعليم داده به آنها    آموخته ايد حلال است.

لغات کلیدی : گوشت حلال حرام تغذیه - صید

دین اسلام در تمامی زمینه هایی که به زندگی و سعادت انسان بستگی دارد برنامه دارد.تمام دستورات اسلام چه آنهایی که دلایل علمی آنها روشن شده و چه آنها که بعدا مشخص می شود همه در جهت حفظ سلامت زندگی انسان، جامعه و تامین کننده سعادت دنیا و آخرت او می باشد .فلینظر الانسان الی طعامه ـ انا صببنا الماء صبا * ثم شققنا الارض شقا * فأنبتنا فیها حبا * و عنبا و قضبا * و زیتونا و نخلا * و حدائق غلبا * و فاکهة و ابا * متاعا لکم و لانعامکم. ( عبس ۲۴ ـ ۳۲).پس انسان باید به خوراک خود بنگرد * که ما آب را به صورت بارشی فرو ریختیم * آنگاه زمین را شکافتیم * و در آن، دانه رویانیدیم * و انگور و سبزی * و زیتون و درخت خرما * و باغ های انبوه * و میوه و علف *  استفاده شما و دام هایتان باشد. در قرآن چهار مرتبه کلمه فلینظر بیان شده که دو مورد آن ( سوره کهف، آیه ۱۹ * سوره عبس، آیه ۱۴ ) ( سوره حج، آیه ۱۵ ) و ( سوره طارق، آیه ۵ ). در سوره عبس، ابتدا خداوند متعال انسان را متوجه غذای او می کند که از چه موادی تشکیل شده است و کدام یک در اولویت قرار دارد.خداوند در کتاب خود همه مطالبی که مورد نیاز انسان بوده، بیان کرده است. در این آیات نیازمندی های بدن انسان به مواد غذایی به ترتیب اولویت آمده که جای بسی شگفتی است از دامها استفاده های بسیاری می شود. به طوری که کمتر چیزی از آنها بدون استفاده می ماند. گوشت آنها خورده می شود پوست و پشم آنها مورد استفاده قرار می گیرد. مدفوع آنها به صورت کود مورد استفاده است. حتی در برخی مکانها از روده های آنها نیز استفاده می کنند. شیر آنها غذایی گوارا برای آدمی است. خداوند این نعمت را در اختیار ما قرار داده ولی ما به درستی از آن استفاده نمی کنیم و دچار بیماریهای مختلف می گردیم. آیات زیادی در مورد چهارپایان و دامها نازل شده است. بررسی این آیات مطالب بسیار مفیدی را دراختیار ما قرار می دهد.۱) احلت لکم الانعام (سوره حج ، آیه ۳۰)، [برای شما گوشت] چهارپایان حلال شد.۲) و الانعام خلقها لکم فیها دفء و منافع و منها تأکلون. ( و خداوند دامها را خلق کرد که درآنها برای شما نتایج و وسایل گرمی و منافع است و از آنها می خورید.) آنچه که از این دو آیه فهمیده می شود این است:الف) گوشت دامها حلال است.ب) دامها دارای منافع متعددی هستند. ۳) ان لکم فی الانعام لعبرة نسقیکم مما فی بطونها و لکم فیها منافع کثیرة و منها تأکلون (سوره مومنون، آیه2). از آنچه در شکمهای آنهاست شما را می نوشانیم و برای شما در آنها سودهای فراوان است که از آنها می خورید.

سوره انعام ، آیه 118 :فَكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُاللّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ :پس اگر به آيات خدا ايمانداريد ، از آنچه [ از گوشت حيوان حلال گوشتى ] كه [ وقت ذبح شدن ] نام خدا بر اوبرده شده بخوريد. آیه 119 : ومَا لَكُمْ أَلاَّتَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّاحَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلاَّ مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيرًالَّيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُبِالْمُعْتَدِينَ : و شما را چه شده از آنچه كه نام خدا بر آنبرده شده نمي  خوريد ؟ در صورتى كه آنچه را خدا بر شما حرام نموده براى شما بيانكرده است ، مگر چيزى كه [ براى حفظ جانتان ] به خوردن آن ناچار شويد و قطعاًبسيارى [ از بدانديشان ] ، ديگران را از روى جهل و نادانى با هواهاى نفسانىخود گمراه مي  كنند ; يقيناً پروردگارت به تجاوزكاران [از حدود حق[ داناتر است. آیه 121 : وَلاَ تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْيُذْكَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَلَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْإِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ:از آنچه [ هنگامذبح شدن ] نام خدا بر آن برده نشده نخوريد ; مسلماً خوردن آن فسق [ و بيرون رفتن ازعرصه طاعت خدا ] است ; قطعاً شياطين [ شبهات ناروايى را به ضد احكام خدا ] بهدوستانشان القاء مي  كنند تا با شما ستيزه كنند ،و اگر از آنان پيروى كنيد ، يقيناً شما هم مشركيد به هوش باشید و مطیع وسوسه های آنها نشوید و گوشت میته نخورید و الّا در صف مشرکان قرار خواهید گرفت و از داشتن ایمان محروم خواهید شد زیرا بین گوشتی که با نام خدا ذبح می شود با گوشتی که بدون نام خدا ذبح می شود فرق است، یکی خوردنش حلال و دیگری خوردنش فسق است. خوردن گوشت حيوان مرده ــ خون ــ گوشت خوک ــ گوشتِ حيوانی که بنامی غير از نامِ خدا سر بريده شده ــ گوشتِ حيوان خفه کرده شده ــ گوشتِ حيوان تحتِ ضربات کشته شده ــ گوشت حيوانيکه افتاده و در وضعيت بين مرگ و زندگی است ــ گوشت حيوانيکه بر اثر شاخ زده شدن مرده برای شما حرام شده است. مائده آیه 3و در سوره انعام آيه 145 ضمن يادآوری تحريم گوشت خوک، خوک را حـيـوانـی انگـلی توصيف نموده: ... لَحْمَ خِـنْـزِيـرٍ فَـإِنّـَهُ رِجْـسٌ  ... مگر اينکه گوشت خوک باشد، که موجودی انگـلی است.در آیه 145 سوره انعام روشن کرده که منـظـور از حـرام بـودن خوردن خون «خـون مـسـفـوح» است، (خون مسفوح یعنی: خـون ريخـتـه شده که با هوا تماس پيدا کرده). دلـيـل تحريم آن نيز اين است که وقتی خون با هوا تماس پيدا می کند سمی می شود و می تواند بيماری زا باشد.نکات آيات: خوک حيوانی انگلی و گوشت آن حرام است:همانطور که قرآن مطرح می کند خوک در واقع يک حـيـوان انگـلی است. هم زندگی و هم روند توليد مثل آن هر دو انگلی است:چرا گوشت خوک تحريم شده؟ چيزيکه فعلاً انسان امروز در مورد گوشت خوک میداند موارد زير است:گـوشت خوک خيلی از انگـلها را منتقـل می کند. از جمله نوعی کرم (موسوم به کرمِ تِـنـيـا) که برخی از ناراحتی های دردناک را منجر می شود و در برخی موارد کشنده  می باشد .اثرات آن در عـضلات، چشم و مغز منتشر می شود. ميان 5 تا 25 درصد کـسـانـيـکـه از گوشت خـوک مصرف    می کنندبه عوارض نـاشی از کـرم تنیا دچار می گردند. گوشت خوک لایه لایه بوده و ميان آنها پيه های متداخل در همديگر وجود دارد که بالاترين نسبت روغـن حـيوانی را داردکه روغـن آن نيز از خطرناکترين روغـنها است. ( درصـد پـيه در گوشت خوک 28 درصد است در حـالـيکـه مثلاً در گوشت گاو 5/4  درصد).گوشت خوک دارای اسیدیته بالایی     می باشد. (ساير حيوانات 90 درصد اين اسيد را پس ميدهند ولی خوک فـقـط 2 درصـد آنرا پس می دهد). اين اسيد یته باعث الـتـهـاب مخ می شود.يک متخصص آلـمانی نـتـيـجه مـطالعات خود و ديگران را در رابطه با گوشت خوک چنين بيان می کند: مصرف گوشت خـوک در مناطق گرم خطرناک تر از مناطق سرد است. در سودان و مناطق همجوار آن در شـرايط آب و هـوائی يکـسـان، تفاوت ميان سلامتی کسانی که گوشـت خوک می خورند و کسانيکه نمی خورند خـيـلی زيـاد است. هـمـيـنـطـور در هند در يک آب و هوای یکسان  ، کسانی که گوشت خوک نمی خورند از کسانی که می خورند از سلامتی بالاتری برخوردار بوده ، بيشتر عمر می کنند و توان کاری بيشتری دارند. کسانيکه با تعالـيـم اسـلامی زنـدگی و تغذیه می کـنـنـد از سلامتی بهتری بـرخوردارند وبه بـيماريهائی که ديگران از مسائل تحريم شده دارندمبتلا نمی شوند.این محقق می گويـد در جريـان جـنـگ جهانی دوم از ارتش گـزارشی میرسد که در آن آمده است : سربازان آلمانی دچار ناراحتی ها و آبله هائی در پاها می شده اند که آنها را از جنگ و تـحـرک بـاز می داشـتـه و علاج سرپائی نيز برای آنها کافی نبوده بلکه به پشت جبهه انـتـقـال داده می شـده انـد. در حالـيکه مـردمـی کــه در هـمان مناطق و همان آب و هـوا زنـدگـی می کرده اند آن ناراحتی ها را نداشته اند. پس از بررسی ها می بينند که ارتش تـقـريـبـاً هـمـه روزه از گوشت خوک استفاده   می کند.مصرف گوشت خوک راحذف  می کنند ، آن ناراحتيها قطع می شود.هـمـيـنطور می گويد پس از اتمام جنگ که وضعيت اقتصادی خراب می شود و خوک بوفور در اختیار مردم نبوده اندازه مراجـعـات به پزشک نسبت به دوران پيش از جنگ کاهش پيدا می کند. ولی با رونق گرفتن اقتصاد و مصرف گوشت خوک توسط طـبـقـه مرفه ، بيماريها دوباره در آنها شروع می شود، در حاليکه طـبـقـه فـقـير که هنوز توان استفاده از گوشت خوک را نداشـتـه از سـلامتی بهتری برخوردار بوده است. و پـس از اينکه فـقـيـران نيز تـوان خريدن و خوردن آنرا پـيـدا می کـنند دوباره وضع بيماريها طـبق روال پيشينِ خود زياد و هـمـه گـيـر مـی شـود.این محقق آلمانی به آزمايشهای عملی در رابطه با گوشت خوک رو می آورد. 30 سر مـوش را با خـوراک خوک بزرگ می کند و 30 سر ديگر را با غذای عادی. آنهائـيـکه غذای خوک داده     می شوند: سريعا بزرگ می شـونـد ـــ تـمـايلات تجاوزگرانه در آنـهـا ايـجـاد می شود، و دوست دارند که هـمـديگـر را بخورند و بيماريهائی از قـبـيـل سـرطـان و بيماريهای پوستی در آنها ظاهر می شود، ولی درآنهائی که با غـذای عـادی بزرگ می شـونـد هـيـچـيـک از ايـن مـوارد ظاهر نمی گردد.وی محتاطانه می گويد در گوشت خوک سمی است که نا شناخته است و روغن آن خطرناکـترين نوع روغن است که مـوجـب تصلب شـرايين، بيماری قند، اختلال جريان خون، و بالا رفتن کلسترول خون می شود، و  همچنین بافتهای آن دارای فـسـفـر بوده ، منجر به زيانهائی می شود.سوره مائده: نـخست مى فرمايد: مردار بر شما حرام شده است  (حرمت عليكم الميتة ) وهمچنين خون  (والـدم ) و گـوشـت خوك (ولحم الخنزير) و حيواناتى كه طبق سنت جاهليت به نام بتها و اصـولا بـه غـيـر نـام خـدا ذبح شوند (وما اهل لغير اللّه به )و نيز حيواناتى كه خفه شده باشند حرامند (والمنخنقة ).خـواه بـخـودى خـود و يـا بوسيله دام و خواه بوسيله انسان اين كار انجام گرددچنانكه در زمان جـاهـلـيـت مـعـمـول بوده گاهى حيوان را در ميان دو چوب يا در ميان دو شاخه درخت سخت مى فشردند تا بميرد و از گوشتش استفاده كنند.و حيواناتى كه با شكنجه و ضرب , جان بسپارند و يا به بيمارى از دنيا بروند (والموقوذة )در تـفـسير قرطبى نقل شده كه در ميان عرب معمول بوده كه بعضى ازحيوانات را به خاطر بتها آنقدر مى زدند تا بميرد و آن را يكنوع عبادت مى دانستند.و حيواناتى كه بر اثر پرت شدن از بلندى بميرند (والمتردية ).و حيواناتى كه به ضرب شاخ مرده باشند (والنطيحة ).و حيواناتى كه بوسيله حمله درندگان كشته شوند (وم اكل السبع ).سپس به دنبال تحريم موارد فوق مى فرمايد: اگر قبل از آن كه اين حيوانات جان بسپرند به آنها برسند و با آداب اسلامى آنها را سر ببرند و خون بقدر كافى ازآنها بيرون بريزد, حلال خواهد بود (الا ما ذكيتم ).در زمان جاهليت بت پرستان سنگهايى در اطراف كعبه نصب كرده بودند كه شكل و صورت خاصى نـداشـت , آنـهـا را (نـصـب ) مـى ناميدند در مقابل آنها قربانى مى كردند و خون قربانى را به آنها                 مـى مـالـيـدنـد, و فـرق آنها با بت همان بود كه بتهاهمواره داراى اشكال و صور خاصى بودند اما (نـصـب ) چنين نبودنداسلام در آيه مورد بحث اين گونه گوشتها را تحريم كرده و مى گويد: حـيـوانـهـايـى كه روى بتها يا دربرابر آنها ذبح شوند همگى بر شما حرام است (وما ذبح على النصب ).روشن است كه تحريم اين نوع گوشت جنبه اخلاقى و معنوى دارد نه جنبه مادى و جسمانى .نوع ديگرى از حيواناتى كه تحريم آن در آيه آمده آنهاست كه بصورت بخت آزمايى  ذبح و تقسيم مـى گرديده و آن چنين بوده كه : ده نفر با هم شرطبندى مى كردند و حيوانى را خريدارى و ذبح نـموده سپس ده چوبه تير, كه روى هفت عدد از آنها عنوان برنده  و سه عدد عنوان بازنده ثبت شده بود در كيسه مخصوصى مى ريختند و به صورت قرعه كشى آنها را به نام يك يك از آن ده نـفـربـيرون مى آوردند, هفت چوبه برنده به نام هر كس مى افتاد سهمى از گوشت برمى داشت  و چـيزى در برابر آن نمى پرداخت  ولى آن سه نفر كه تيرهاى بازنده رادريافت داشته بودند بايد هر كـدام يـك سـوم قـيـمـت حـيـوان را بپردازند بدون اين كه سهمى از گوشت داشته باشند, اين چوبه هاى تير را ازلام         مى ناميدند اسلام خوردن اين گوشتها را تحريم كرد نه به خاطر اين كه اصل گوشت حرام بوده باشدبلكه به خاطر اين كه جنبه قمار و بخت آزمايى دارد و   مى فرمايد:و قسمت كردن گوشت حيوان به وسيله چوبه هاى تير مخصوص بخت آزمايى  برشما حرام شده است (وان تستقسموا بالا زلام ).روشـن است كه تحريم قمار و مانند آن اختصاص به گوشت حيوانات نداردبلكه در هر چيز انجام گـيـرد ممنوع است و تمام زيانهاى فعاليتهاى حساب نشده اجتماعى و برنامه هاى خرافى در آن جمع مى باشدو در پـايـان بـراى تاكيد بيشتر روى تحريم آنها    مى فرمايد:تمام اين اعمال فسق است و خروج از اطاعت پروردگار (ذلكم فسق ).آنـچـه از مـجموع بحثها و ساير منابع اسلامى استفاده مى شود اين است كه روش اسلام در مـورد بهره بردارى از گوشتها همانند ساير دستورهايش يك روش كاملا اعتدالى است , يعنى نه هـمـانـنـد مردم زمان جاهليت كه از گوشت سوسمار و مردار و خون و امثال آن مى خوردند, و يا هـمـانـنـد بـسـيارى از غربيهاى امروز كه حتى از خوردن گوشت خرچنگ و كرمها چشم پوشى نمى كنند, و نه مانندهندوها كه مطلقا خوردن گوشت را ممنوع مى دانند, بلكه گوشت حيواناتى كـه داراى تـغذيه پاك بوده و مورد تنفر نباشد حلال كرده و روى روشهاى افراطى وتفريطى خط بطلان كشيده و براى استفاده از گوشتها شرايطى مقرر داشته است .

 صيد حلال :بـه دنبال احكامى كه در باره گوشتهاى حلال و حرام در دو آيه گذشته بيان شددر اين آيه نيز به قـسـمـتـى ديـگـر از آنـها اشاره كرده و به عنوان پاسخ سؤالى كه در اين زمينه شده است  چنين مى فرمايد:از تو در باره غذاهاى حلال سؤال مى كنند(يسئلونك ماذا احل لهم ).سـپـس بـه پيامبر(ص ) دستور مى دهد كه نخست به آنها بگو: هر چيز پاكيزه اى براى شما حلال است  (قل احل لكم الطيبات ).و تـمـام آنـچه را اسلام تحريم كرده در زمره خبائث و ناپاكها است و هيچ گاه قوانين الهى موجود پاكيزه اى كه طبعا براى استفاده و انتفاع بشر آفريده شده است تحريم نمى كند.سپس به سراغ صيدها رفته  مى گويد: صيد حيوانات صياد كه تحت تعليم شما قرار گرفته اند يعنى از آنچه خداوند به شما تعليم داده به آنها آموخته ايد براى شما حلال است  (وما علمتم من الجوارح مكلبين تعلمونهن مما علمكم اللّه ).حـيـوانى را كه سگها شكار مى كنند اگر زنده به دست آيد بايد طبق آداب اسلامى ذبح شود ولى اگر پيش از آن كه به آن برسند جان دهد حلال است  اگرچه ذبح نشده باشدسـپـس در ذيـل آيـه اشاره به دو شرط ديگر از شرايط حليت چنين صيدى كرده و مى فرمايد: از صيدى كه سگهاى شكارى براى شما نگاه داشته اند بخوريد(فكلوا مم امسكن عليكم ).بـنـابـرايـن  اگر سگهاى شكارى عادت داشته باشند قسمتى از صيد خود رابخورند و قسمتى را واگذارند چنان صيدى حلال نيست و در حقيقت چنين سگى نه تعليم يافته است و نه آنچه را كه نگاه داشته مصداق عليكم  (براى شما)مى باشد بلكه براى خود صيد كرده است .ديگر اين كه به هنگامى كه سگ شكارى رها مى شود نام خدا را ببريد(واذكروا اسم اللّه عليه ).و در پـايـان بـراى رعـايـت تـمـام ايـن دسـتـورات  مـى فرمايد: از خدا بپرهيزيدزيرا خداوند سريع الحساب است (واتقوا اللّه ان اللّه سريع الحساب ).(آيه 5).

امام صادق (ع) : مردی از امام  سوال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نموده است ؟ امام  در پاسخ فرمودند : خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آنرا حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش میباشد ، می داند چه چیزهائی سبب قوام جسم و روح ایشان میشود. پس آنها را حلال نموده و میداند چه چیزهائی برای روح و جسم انسان ضرر دارد  آنها را حرام فرموده. برای مثال گوشت خوک را حرام نموده ، زیرا سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق میشود. و شراب را حرام نمود زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح  می کشاند.(  3 ).برای مثال اگر انسان از خوردن گوشت خوک منع شده بخاطر این است هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ تندرستی به او لطمه می زند.حضرت امام رضا (ع) : در جهت تحریم خوردن گوشت خوک می فرماید :  خداوند خوردن خوک را حرام فرموده چون حیوانی است مهیب و زشت صورت که خدا او را برای پند و عبرت گرفتن آفریده یعنی از دیدنش بفهمند که خدا بر هر چیزی توانا است و خدای را بر زیبایی صورت بشری خود شکر کنند و بترسند از شهوترانی و بی بند و باری که موجب این میشود که خدای تعالی صورت زیبای بشری را از ایشان گرفته و به  شکل خوکشان کند و مسخ شوند  چنانچه با جماعتی از پیشینیان در دنیا چنین فرمود و سایرین در عالم برزخ و قیامت در اثر داشتن خوی خوک بصورت او محشور میشوند  و خوک را در بین بشر گذارد تا دلیلی برای گذشتگانی که با این صورت در آمده بودند باشد و جهت دیگر حرام بودن گوشت خوک آن است که خوراکش پلیدترین پلیدیها و کثیف ترین کثافتها است با مفاسد و زیانهای بسیاری که در خون او است. (5 ).امام صادق (ع) : خوردن گوشت خوک سبب پیری زودرس است.( 1 ).

 منابع :

1 - تحف العقول، صفحه 540

2 -تفسیر نمونه ، تفسیر  سوره های عبس ، کهف، عبس، ، حج، ، طارق،  انعام ، مائده

 3 - تفسیر جامع جلد 2 صفحه 56

4 - قرآن مجید، سوره عبس ۲۴ ـ ۳۲ ، سوره کهف، آیه ۱۹ ، سوره عبس، آیه ۱۴ ، سوره حج، آیه ۱۵ ،سوره طارق، آیه ۵، سوره حج ، آیه ۳۰، سوره انعام ، آیه 118، سوره مائده

5- وسائل الشیعه، جلد16 صفحه 378