مقدمه :

وقتی به بزهکاران اطراف خود می نگریم می بینیم که بعضی از آنها تحصیل کرده اند و دارای شناخت های علمی و دینی هم هستند ، اما با وجود این ، گناهان عجیب و غریبی از آنان سر می زند ، حتی از یک جاهل نیز گناهکارترند .

در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) بر تأثیر لقمه حرام در افزایش ناهنجاریها و ارتکاب جرایم و گناهان تأکید فراوان شده است ؛ چرا که آدمی برای انجام تمام کارها ، احتیاج به قدرت و توان دارد ، این قدرت و توان را خوراک انسان تأمین می کند.  اگر این خوراک حلال باشد ، محصول آن عبادت و حرکات صحیح اجتماعی و اخلاقیات است و از طرفی هم مورد قبول خداوند و اگر این خوراک حرام باشد ، محصول آن ناهنجاریهای اجتماعی و گناه و معصیت خداست .

پس باید هوشیارانه از مسیر و مجرای خوراک و شیوه کسب درآمد مواظبت کرد تا به حرام آلوده نگردد . آیت الله حسن زاده آملی ، در این زمینه می فرمایند :

” انسان دو دهان دارد : یکی گوش که دهان روح است و دیگر دهان ، که دهان تن اوست ، این دو دهان خیلی محترمند ؛ انسان باید خیلی مواظب آنها باشد ؛ یعنی باید صادرات و واردات این دهن ها را خیلی مواظب باشد . آنهایی که هرزه خوراک شوند ، هرزه کار می گردند ، و کسانی که هرزه شنو می شوند ،  هرزه گو می گردند وقتی واردات انسان هرزه شد ، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می شود . امیر مؤمنان علی (ع) فرمود :

« وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکُلُّ نَبَاتاً ، وَ کُلُّ نَباتٍ لاغِنی بِهِ عَنِ الْمَاءِ وَ الْمیَاهُ مُخْتَلِفَﺔٌ فَما طابَ سَقْیُهُ طابَ غَرسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرتُهُ وَ مَا خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ » ۱

ببینید چقدر کلام بلند است ؟!  فرود عمل نبات است ، و هیچ نبات از آب بی نیاز نیست ، و آبها گوناگون اند هر آبی که پاک است ، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود ، و هر آبی که پلید است ، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است . خودِ عمل حاکی است که از چه آبی روییده است . ۲

آری ، لقمه حلال است که در درون ما نورانیت ایجاد می کند ، این که می بینیم غذاهایی که می خوریم به جای این که نیروی ربّانی ما را تقویت کند ، آن نیرو را می کاهد و بر تاریکی می افزاید ، باید بدانی که این غذا حرام بوده است ، مانند آبی که به جایگاه نفت چراغ روشن بریزی ، به جای این که آن را روشن بسازد ، خاموش می کند .

لقمه حلال بر دل انسان ، علم و حکمت و عشق و طراوت ایجاد می کند و هنگامی که دیدی حسادت و جهل و غفلت و گناه و معصیت تو ، روز افزون می شود ، بدان که نتیجه همان لقمه های حرام است که خورده ایی .

۱- نهج البلاغه ، خطبه ۱۵۴

۲- مجموعه مقالات ، ص ۱۲۵

توجه به شیر ، اولین غذای انسان :

اگر مادر از آن هنگام که فرزندش به صورت جنین در رحمش قرار دارد و بعد به هنگام شیر دادن او ، قوانین اسلام را به خصوص در مورد تغذیه حلال کاملاً رعایت کند ، قطعاً می تواند فرزند صالح و پاک و سالمی به جامعه تحویل دهد . این مطلب بیانگر این است که ، مادر نقش بسیار مهمی در چگونگی ساختار فرزندش دارد . برای توضیح بیشتر به روایات زیر توجه کنید :

۱- رسول اکرم (ص) فرمود : « لا تَسْتَرضِعُوا الْحَمقَاءَ فَإِنَّ اللَّبَنَ یَعدی ، وَ إِنَّ الغُلامَ یَنْزَعُ اِلی اللَّبَنِ ؛ زن کم عقل و ابله رابرای شیر دادن فرزندتان انتخاب نکنید ، زیرا ( طبع ) شیر انتقال می یابد ، و خوی فرزند شبیه ( باطن ) شیر می گردد . » ۱

۲- محمد بن مروان می گوید : امام باقر (ع) به من فرمود : « اِسْتَرضَع لِوَلَدِکَ بِلَبَنِ الحِسانِ وَ ایّاکَ وَ القِباحَ فَإِنَّ اللَبَنَ قَد یَعْدی ؛ در مورد شیر دهنده فرزندت ، مراقب باش که زنان نیک سیرت به او شیر بدهند و بپرهیز از انتخاب دایه های زشت سیرت ، زیرا شیر گاهی اثر می گذارد و صفات زنان شیرده را به طفل شیرخوار ، سرایت می دهد . » ۲

۳-امیر مؤمنان علی (ع) فرمود : « تَخَیَّرُوا لِلرِضاعِ کَما تَتَخیَّروُنَ لِلنِّکاحِ فَاِنَّ الرِّضاعَ یُغَیٍّرُ الطٍّباعَ ؛ انتخاب کنید ( زنان شیرده )

را برای شیر دادن ، چنانکه برای ازدواج انتخاب می کنید ، زیرا شیر دادن طبیعت ( شیر خوار ) را تغییر می دهد . » ۳

همچنین ، داستان شیر نخوردن پیامبرانی مانند حضرت موسی (ع) و پیامبر اسلام (ص) در دوران کودکی ، از پستان زنهای مختلف و شیر خوردن موسی (ع) از پستان مادرش ، و شیر خودن پیامبر اسلام (ص) از پستان حلیمه سعدیه که زن پاکدامن و نیک سیرتی بود ، بیانگر آن است که باید در انتخاب دایه ، و خوردن شیر به عنوان غذای نخستین ، مراقب بود که از کانال پاک و نیک باشد .

در آیه ۱۲ سوره قصص در مورد شیر خوردن موسی (ع) می خوانیم :

« وَ حَرَّمْنَا عَلیهِ المَراضِعَ مِنْ قَبلُ ؛ ما همه زنان شیرده را از قبل بر موسی تحریم کردیم .»

بعضی از مفسرین در ذیل این آیه می نویسند : موسی (ع) در ایام کودکی ، پستان هیچ دایه ای را نمی گرفت و خود را از دامان دایه ها پرتاب می کرد ، و این همان تحریم تکوینی الهی بود که همه دایه ها را بر او حرام کرده بود ، چرا که خدا    نمی خواست او از شیرهایی که آلوده به حرام است ، بنوشد . او باید از شیر پاک مادرش می خورد ، تا بتواند بر ضد ناپاکیها قیام کند .

۱- فروع کافی ، ج ۶ ، ص ۴۳

۲- همان ، ص ۴۴

۳- سفینه البحار ، ج ۱ ، ص ۵۲۳

تأثیر غذای حلال :

آیات قرآن و روایاتی که در توضیح آیات آمده در کمال شدت از مردم دعوت می کنند که در این زندگی چند روزه ، برای گذران امور زندگی جز بر سر سفره حلال ننشینند ، و به غیر از حلال و مال پاکیزه از چیزی استفاده نکنند ، زیرا مال حلال و به تبع آن غذای حلال ایجاد نورانیت کرده و در انسان شوق به عبادت به وجود می آورد .

قرآن و روایات به طور مکرر گوشزد می کنند که ، خداوند برای احدی از طریق حرام روزی قرار نداده ، پس هرکس به شغل مشروعی روی آورد ، به اندازه سعی و کوشش و به کار انداختن قدرتش روزی به دست می آورد ، و کسب مال می کند ، مالی که از هر جهت برای او حلال و حتی در روز قیامت به خاطر رفتن دنبال حلال از اجر عظیم الهی برخوردار می گردد .

در ذیل آیاتی چند از قرآن کریم را همراه با توضیحاتی مختصر در رابطه با همین موضوع بیان می کنیم :

۱- « یَا اَیُّها الَّذینَ اَمَنوُا کُلوُا مِنْ طَیِّباتِ مَا رَزَقناکُم وَاشْکُروُا لِللّه اِن کُنْتُم اِیّاهُ تَعْبُدوُنَ ؛ ای اهل ایمان از روزی حلال و پاکیزه ای که ما نصیب شما کرده ایم بخورید و شکر حق را بجای آورید اگر او را می پرستید .  »۱

اگر اندکی در این آیه شریفه دقت نماییم ، روشن می شود که ایمان رابطه ی مستقیمی با غذای مصرفی انسان دارد ؛ یعنی هرقدر که غذای او پاک تر و کمتر شبهه ناک باشد ، به همان نسبت درجه ی ایمان و اعتقاد انسان بیشتر می شود و گرایش به حق و حقیقت در او شعله ورتر می گردد .

۲- « یَا اَیُّها النَّاسُ کُلوُا مِمَّا فِی الاَرضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعوُا خُطُوات ِ الشَّیطانِ اِنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبین ؛ ای مردم از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید و پیرو برنامه های شیطان نشوید که البته او نسبت به شما دشمن آشکاری است . » ۲

با عنایت به آیه فوق در می یابیم که ، خوردن غذاهای حلال و پاکیزه می تواند انسان را از وسوسه های شیطانی دور گرداند و گرفتار دام های گسترده شیطان نکند .

۳- « وَ کُلوُا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ حَلالاً طَیِّباً وَاتَّقُو اللهَ ؛ و از آن چه خداوند روزیِ شما گردانیده ، حلال و پاکیزه (اش) را بخورید و تقوی پیشه کنید . » ۳

در این آیه ی شریفه ، خداوند انسان را به خوردن روزی پاک وحلال سفارش ، و پس از آن ، تقوی را مطرح می کند . غذای پاک و حلال موجب به وجود آمدن تقوی در انسان با ایمان می گردد .

۴- « وَ رَزَقَکُمُ مِنَ الطَّیِّباتِ لَعَلَّکُم تَشکُرونَ ؛ و خداوند از چیزهای پاک و پاکیزه به شما روری داده است ؛ باشد که سپاسگزاری کنید . » ۴

در مجموع ، انسان ها شاکر نیستند و خداوند می فرماید که روزی پاک تناول کنید شاید نور الهی در قلب شما به وجود آید و از خداوند تشکر کنید .

۱- سوره بقره /آیه ۱۷۲

۲- سوره بقره /آیه ۱۶۸

۳- سوره مائده /آیه ۸۸

۴- سوره انفال /آیه ۲۱

۵- « یَآ اَیُّها الرُّسُلُ کُلوُا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً , ای پیامبران ! از خوراکی های پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید ، که من به آنچه انجام می دهید دانایم . » ۱

از مضمون این آیه شریفه چنین استنباط می شود که انجام عمل صالح در گرو مصرف غذای پاک و سالم است و این دو ، یعنی عمل و غذا با هم قرین هستند یعنی اگر غذای پاک میل شود ، نتیجه ی آن عمل صالح و خداپسندانه است .

نمونه هایی از غذاهای حلال در قرآن :

در برخی از آیات قرآن کریم غذاهای اصلی انسان بیان شده است . نکته جالب توجه این است که حتی آنها را به ترتیب اولویت و اهمیت بیان می کند . برای نمونه با دقت در آیات ذیل پی می بریم که قرآن چگونه نیازمندی های بدن انسان به برخی از مواد غذایی را به ترتیب اولویت ذکر کرده است :

« فَلْیَنْظُرِ الانْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ * أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبّاً * ثُمَّ شَقَقْنَا الأَرْضَ شَقّاً *فَأَنْبَتْنَا فِیهَا حَبّاً * وَ عِنَباً وَ قَضْباً * وَ زَیْتُوناً وَ               نَخْلاً * وَ حَدَآئِقَ غُلْباً * وَ فَاکِهَهً وَ أَبّاً * مَتَاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعَامِکُمْ .» ۲

اول ) پروتئین ها ( دانه های گیاه ) : ” حَبّاً “

دوم ) مواد قندی ( انگور و … ) : “ وَ عِنَباً وَ قَضْباً “

سوم ) چربی ها (زیتون و … ) : ” وَ زَیْتُوناً وَ نَخْلاً ”      

چهارم ) ویتامین ها ( میوه ها وسبزیجات ) : ”  وَ فَاکِهَهً وَ أَبّاً  “

در مورد گوشت سفید ، خصوصاً غذاهای دریایی نیز می توان آیاتی را در قرآن مشاهده کرد . مِن جمله :

« وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً ؛ و اوست کسی که دریا را ( برای شما ) مسخّر گردانید تا از آن گوشت تازه تناول کنید ( کلیه غذاهای دریایی ) . » ۳

پس از اشاره به گوشت سفید ، لازم به ذکر است که خداوند در قرآن آیاتی را نیز در خصوص گوشت قرمز آورده است . به عنوان مثال :

« وَ اُحِلَّتْ لَکُمُ الأَنْعَامُ ؛ و برای شما دام ها حلال شده است . » ۴

همچنین در قرآن کریم ، یک آیه در مورد شیر وجود دارد . خداوند در این آیه انسانها را به این ماده لذت بخش توجه       می دهد و عظمت خود را بیان می کند :

« وَإِنَّ لَکُم فِی الأَنْعَامِ لَعِبْرَﺓً نُسْقِیکَم مِمَّا فِی بُطُونِهِ مِنْ بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خَالِصاً سَائِغاً لِلشَّارِبیِنَ ؛ و در دام ها قطعاً برای شما عبرتی است ؛ از آنچه در شکم آنها است ، از میان سرگین و خون شیری ناب به شما می نوشانیم که برای کسانی که آن را می نوشند گوارا است . » ۵

۱- سوره مؤمنون /آیه ۵۱

۲- سوره عبس /آیات ۲۴ الی ۳۲

۳- سوره نحل /آیه ۱۴

۴- سوره حج /آیه ۳۰

۵- سوره نحل /آیه ۶۶

در مورد عسل واعجاز آن در درمان بیماریها و شفا بودن آن نیز ، خداوند در قرآن کریم چنین می فرماید :

« یَخْرُجُ فِی بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ اَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلکَ لَآیَهً لِقُوْمٍ یَتَفَکَّروُنَ ؛ ( آن گاه ) از درون ( شکم ) آن زنبور ، شهدی که به رنگ های گوناگون است بیرون می آید . در آن ، برای مردم درمانی است . راستی در این ( زندگی زنبوران ) برای مردمی که تفکّر می کنند نشانه ی ( قدرت الهی ) است . » ۱

در پایان لازم به ذکر است که ، عزت انسان در گرو غذایی است که می خورد ! انسان هرچه بخورد همان می شود ؛ پس چه بهتر که از گیاهان بیشتر استفاده کنیم تا خوی و خصلت آنها در ما حلول کند نه خوی و خصلت گاو و گوسفند و بز و     شتر و … . حضرت علی (ع) در این زمینه می فرمایند :

” ای انسانها ! معده خود را گورستان حیوانات قرار ندهید . “

تأثیر غذای حرام :

همانگونه که غذای سمی جسم انسان را مسموم می کند ، غذای حرام نیز روح انسان را آلوده می نماید .

زیانهای جسمی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی حرام خواری بر کسی پوشیده نیست ، و یکی از بزرگترین خطراتی است که انسان را از نظر فردی و اجتماعی ، به نابودی و سقوط تهدید می کند . در آیات و روایات زیادی از تأثیر نامشروع غذای حرام در شخصیت انسان سخن به میان آمده است و استفاده از غذاهای حرام شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته شده است . در ذیل به برخی از این آیات و روایات اشاره می شود :

۱- « وَ لا تَأْکُلُوا اَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدِلّوا بِها اِلَی الْحُکّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ اَموالِ النَّاسِ بِالاِثْمِ وَ اَنتُم تَعلَمُونَ ؛ و اموال یکدیگر را به باطل در میان خود نخورید ، و برای خوردن قسمتی از مال مردم بر اساس گناه ، آن را به قاضیان ندهید در حایکه می دانید . » ۲

در آیه فوق ، پس از نهی از خوردن هرگونه مال حرام ، به خصوص از رشوه خواری که یکی از طرق حرام خواری است ، نهی شده است .

۲- « اِنَّ الَّذیِنَ یَأْکُلُونَ اَمْوالَالیَتامَی ظُلماً اِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطونِهِم نَاراً وَ سَیصْلَوْنَ سَعِیراً ؛ کسانی که اموال یتیمان را از روی ظلم و ستم می خورند ، تنها آتش می خورند ، و به زودی در آتش سوزان می سوزند . » ۳

۳- « الَّذیِنَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لایَقُومُونَ الَّآ کَما یَقومُ الَّذیِ یَتَخَبَّطُهُ الشَّیطانَ مِن َالمَسِّ ذَلکَ بِأَنَّهُم قالُوا ؤِنَّما البَیْعُ مِثلُ الرِّبا وَ أَحَلَ اللهُ البَیعُ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جَاءَهُ مَوعِظَهٌ مِن رَّبِهِ فَانْتَهی فَلَهُ مَا سَلَفَ وَ أَمْرُهُؤِلی اللهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُولئکَ أَصحَابُ النَّارِ هُم فِیها خالِدونَ , آنان که ربا می خورند برنخیزند مگر مانند آن که به وسوسه و فریب شیطان دیوانه و مخبّط شده و اینان به این علت در مال حرام می افتند که می گویند فرقی میان معامله و ربا نیست ، و حال آن که خداوند تجارت و دادوستد را حلال و ربا را حرام کرده ، هر کس پس از آن که پند و اندرز کتاب خدا به او رسد از این عمل حرام دست بردارد خدا از گذشته او درگذرد و عاقبت کارش با خداست ، و کسانی که از این عمل زشت دست نکشند اهل جهنم اند و در آن جا همیشگی و جاوید خواهند ماند . » ۴

۱- سوره نحل /آیه ۶۹                                                   ۲- سوره بقره /آیه ۱۸۸

۳- سوره نساء /آیه ۱۰                                                   ۴- سوره بقره /آیه ۲۷۵

۱- امام صادق (ع) در مورد تأثیر لقمه حرام می فرمایند : « کَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فِی الذُّرِیَّهِ؛ مال حرام آثارش در نسل آشکار      می شود . » ۱

۲- امام باقر (ع) فرمود : « ما مِنْ عِبَادَﺓٍ اَفْضَلُ مِنْ عِفَّهِ البَطْنِ وَ الفَرجِ ؛ بهترین عبادتها ، نگه داشتن شکم از مال حرام و پاکدامنی است . » ۲

۳- امام سجاد (ع) فرمود : « حَقُّ بَطْنِکَ اَنْ لَا تَجْعَلْهُ وِ عاءٌ لِلحَرامِ , حق شکم تو آن است که آن را ظرف حرام قرار       ندهی . »۳

۴- رسول اکرم (ص) فرمود : « طَهُّرْ مَأْکَلَکَ وَ لا تَدخُلْ بَطنَکَ الحَرامَ ؛ غذای خود را پاک کن و غذای حرام را وارد شکم خود نکن . » ۴

۵- پیامبر اکرم (ص) فرمود : « مَن اَحَبَّ اَنْ یُستَجابَ دُعائَهُ فَلْیَطِب مَطْعَمَهُ وَ مَکْسَبَهُ ؛ کسی که دوست دارد ، دعایش به استجابت برسد ، باید غذای خود و محل کسب و درآمد خود را پاک سازد . » ۵

۶- از معصوم (ع) روایت شده است که : « ترک یک لقمه حرام در پیشگاه خدا از دو هزار رکعت نماز مستحبی برتر است و رد کردن یک دانگ مال حرام به صاحبش ، بهتر از هفتاد حج مقبول است . » ۶

نمونه هایی از غذاهای حرام در قرآن :

در برخی از آیات قرآن کریم به غذاهای حرام اشاره شده است . مختصراً برخی از آیات ذکر می گردد :

۱- « اِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ المَیْتَهَ وَالدَّمَ وَ لَحمَ الخِنزیرِ وَ مَا اُهِلَّ بِهِ لیغَیْرِ اللهِ ؛ ( خداوند ) تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که ( هنگام سر بریدن ) نام غیر خدا بر آن برده شده ، بر شما حرام گردانیده است . » ۷

۲– « حُرٍّمَت عَلَیْکُمُ المَیْتَهُ وَالدَّمُ وَ لَحمُ الخِنزیرِ وَ مَا اُهِلَّ لیغَیْرِ اللهِ بٍهٍ وَ الْمُنْخَنٍقَهُ وَ الْمَوْقُوذَﺓُ وَالْمُتَرَدِّیَهُ وَ النَّطیِحَهُ وَ مَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَالِکُمْ فِسْقٌ ؛ بر شما حرام شده است : مردار ، وخون ، و گوشت خوک ، و آنچه به نام غیر خدا کشته شده باشد ، و ( حیوان حلال گوشت ) خفه شده ، و به چوب مرده ، و از بلندی افتاده ، و به ضرب شاخ مرده ، و آنچه درنده از آن خورده ، باشد

 مگر آن چه را که زنده دریافته و خود سر ببرید- و آنچه برای بت ها سر بریده شده ، و نیز قسمت کردن شما چیزی را بوسیله تیر های قرعه ؛ این کارها همه نافرمانی خدا و موجب فسق است . » ۸

۱- گناه و ناهنجاری عوامل و زمینه های آن ، ص ۵۵                          ۲- گناه شناسی ، ص ۱۰۶

۳- مکارم الاخلاق ، ص ۴۱۹                                                        ۴- سفینه البحار ، ج ۱ ، ص ۴۴۸

۵- همان                                                                                    ۶- همان

۷- سوره بقره / آیه ۱۷۳                                                                ۸- سوره مائده / آیه ۳

۳- « أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهیِمَهُ الأَنْعَامِ إِلَّا مَا یُتْلَی عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ ؛ برای شما ( گوشت ) چهارپایان حلال گردیده ، جز آنچه حکمش بر شما خوانده می شود ، در حالی که نباید شکار را در حال احرام ، حلال بشمرید . » ۱

عقل سالم به انسان حکم می کند که با مصرف غذاهای پاک و طیّب ارزش و شخصیت انسانی خود را حفظ نماید و ارزشهای وجودی خویش را با ضد ارزش ها از بین نبرد . لذا باید از خوردن غذاهای حرام بپرهیزد ؛ زیرا خوردن این غذاها بالاخص گوشت خوک ، انسان را به پلیدی و فسق و فجور می کشاند و باطن انسان را تباه می کند .

۱- سوره مائده /آیه ۱

چکیده مطالب :

عمل انسان در گرو غذایی است که می خورد . خوردن غذاهای پاک و حلال ، انجام عمل نیک را به دنبال دارد . هم چنان که با خوردن غذاهای پست و حرام ، انسان به فسق و فجور گرایش پیدا می کند . پاک و حلال بودن غذا اثرات عجیبی در روح و جسم آدمی دارد . با استفاده از این غذاها انسان تحولی عظیم پیدا می کند و به خود و خدای خود پی می برد ، و فردی مفید برای خود و دیگران می گردد و می تواند سرنوشت خود و دیگران را عوض کند و مردم را به سوی الله هدایت نماید . آری ، لقمه حلال است که در درون ما نورانیت ایجاد می کند ، این که گاهی اوقات می بینیم غذاهایی که می خوریم به جای اینکه نیروی ایمان ما را تقویت کند ، آن نیرو را می کاهد و بر تاریکی می افزاید ، باید بفهمیم که این تأثیر غذای حرام می باشد .

همان گونه که غذای سمّی ، جسم انسان را مسموم می کند غذای حرام نیز روح انسان را آلوده می کند . و یکی از عواملی که در وقوع جرم و گناه بسیار تأثیرگذار است ، لقمه حرام می باشد . اگر در جامعه ناهنجاری های اجتماعی ، بی بندوباری و معصیت خدا را مشاهده می کنیم می توان ریشه اش را در لقمه ای که از راه غیر مشروع خورده شده ، جستجو نمود .

همانگونه که ذکر کردیم ، در آیات قرآن کریم و روایات معصومین ( ع ) به طور مکرر استفاده از غذاهای حلال توصیه و استفاده از غذاهای حرام نهی گردیده است . مانند این که پیامبر اکرم ( ص ) در همین خصوص بیان فرموده اند که : ” غذای خود را پاک کن و غذای حرام را وارد شکم خود مکن . “

پس ما هم دست به دعا برداشته و می گوییم :

« أَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا رِزْقاً حَلَالاً طَیِّباَ وَاسِعَاً ، أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنَ الشَّاکِریِنَ یَا کَریِمُ . »

Summary text :

Man’s deed is in pledge of foods which he eats . Eatting the purity foods cause to do good deeds and with eatting unlawful and low foods, man has a tendency to debauchery . Purity and lawful foods have wonderful effects on man’s soul and his body . With the use of these foods man finds agreat    change and realize himself and his God and becomes a useful person for himself and others and can change his fate and others and guides people to Allah . yes , lawful foods are those which bring luminosity for us .

If ‚ sometimes we eat foods which decrease faith power and increase darkness‚ we should know that it is the effect of unlawful foods . Just as toxic foods infect man’s body ‚ unlawful foods contaminate man’s soul .

One of the factors which has impression on doing crime and sin is unlawful food . If we see social crooked ‚ sin‚ unrest raining‚ we can seek their root in   unlawful foods .

Just as we said that the use of lawful food has been prohibited repeatedly . For example Mohammad (s) says about this : Clean your food and don’t enter unlawful food in your body .

So we pray :

” o’Allah grant us lawful and extent daily bread , o’Allah set us as a thankful ,  o’merciful . “

منابع و مآخذ

۱- قرآن کریم

۲- نهج البلاغه

۳- گناه شناسی —————————————————————- محسن قرائتی

۴- گناه و ناهنجاری ، عوامل و زمینه های آن —————————————– سید مجید حسنی

۵- پانزده روز تا سلامتی ( باز خوانی آیات مربوط به تغذیه ی انسان در قرآن کریم ) ———————– جمشید خدادی