اعتدال درمصرف گوشت، و بهداشت جسم و روح

تهیه کننده: رضا شیرمحمدی

آدرس: نیشابور-انتهای خیابان ۱۷ شهریور-مدیریت جهادکشاورزی نیشابور- تلفن ۰۹۳۵۳۴۰۳۳۱۴ فکس۰۵۵۱۳۳۳۴۸۱۶

ایمیل:

yahoo.com@reza1_sh

مقدمه:

انسان، گل سرسبد مخلوقات خداوند، یگانه موجودی است که دارای قدرت تفکر و خلاقیت می باشد اما برخلاف سایرموجودات که طبق غرائز فطری خود به زندگی مشغول هستند، او دراکثر موارد با پا گذاشتن بر روی غرائز فطری،  ازمسیرطبیعی خارج گردیده و گرفتاری های زیادی برای خود درست می کند.

غذا نقش بسیارمهمی درایجاد انرژی های مثبت ومنفی درانسان دارد. انسان موجودی است دوبعدی ومتشکل از جسم وروح ؛ این دو بعد دریکدیگر تاثیرات مثبت ومنفی عجیب وفراوانی دارند. غذای طیب ، حلال وعاری ازهرگونه شبهه ، به انسان بصیرت ، نیرو وقدرت داده ، موجب افزایش انرژی های مثبت دروجودش شده و باعث می شود جسم که درواقع ظرف روح است، سالم ، قوی ونیرومند گردیده ودرحقیقت ایجاد امنیت برای روح را درپی دارد. روحِ دارای امنیت وبرخوردار ازظرف سالم، به دنبال غذای واقعی خود که فکر واندیشه سالم واعتقادات صحیح وپویا است می رود. پس اگردرخصوص تغذیه این دوبعد همت کنیم ، انسانی خواهیم شد با خصوصیات عالی ودارای آرامش ونشاط ومفید برای اجتماع.

قطعاً در نظام جهان هستی، هر کاری اثری بر جای می‌گذارد؛ هر چند در مواردی این

تاثیر دیدنی نباشد. یکی از این موارد،‌تأثیر لقمه حرام بر وجود انسان است. از دیدظاهری فرقی بین غذای حلال و حرام نیست، ولی لقمه حرام تأثیری بر جان آدمی دارد کهکشف آن از محدوده علوم ظاهری بشری خارج است. اما باید بدانیم که بسیاری از گناهان، ریشه درآلودگی روح آدمی دارد و لقمه حرام مثل آب آلوده که جسم را بیمار می‌سازد جان آدمیرا آلوده می‌کند.

آنچه مسلم است غذای پاک و

یا حلال در روح و قلب انسان اثر نیکو ، و غذایناپاک و یا حرام، اثر بدی میگذارد                   و مخصوصاً روح هایلطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس میکنند.

درمقابل ، غذای ناپاک باطن وسرشت آدمی را آلوده نموده ،اندیشه وطرزفکر اورا دگرگون ساخته و اورا به ورطه ی هلاکت می افکند.

اثر غذاهای پاک و حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات، و نیز اثر غذاهای ناپاک وحرام در

سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسبحلال و اجتناب از حرام تأکید  شده است.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:  “عبادت همراه با حرامخوری مانند ساختمان بر روی شن یا بر روی آب است.” از این حدیث روشن میشود که انسان باید در خوردن غذا وکسب درآمد خود دقت کند که پاک وحلال باشد تا اثرات آن در قلب و روح او، نورانیت و لطافت باشد و

عباداتش مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد.

چکیده مقاله :

عقل سالم دربدن سالم است و آنچه باعث تکامل ویا سقوط انسان می گردد اندیشه هایی است که مسیر زندگی اورا تعیین   می کند ؛ انسان ارزشمند انسانی است که اندیشه ای پاک وسالم داشته باشد؛

به قول مولانا:

ای برادر تو همان اندیشه ای مابقی خود استخوان وریشه ای

دراین میان ، یکی ازعوامل دستیابی به اندیشه ی سالم ، برخورداری ازتغذیه ی پاک، سالم ومناسب است . بازنگری در           روش های تغذیه ی انسان ، بویژه ایجاد تعادل درمصرف گوشت، یکی از ضروریات وملزومات ایجاد آرامش، امنیت وسلامتی جسم وروح انسان امروزی است.

درقرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که به صراحت به نوع وچگونگی غذای واقعی انسان حتی با ذکر اولویت ها می پردازد؛ دلایل علمی ومستند زیادی نیز برگیاهخوار بودن بشر مهر تایید می زند.

امروزه اندیشمندان وصاحب نظران بر این باورند که بهترین روش تغذیه برای انسان، گرایش به طبیعت ومصرف غذاهای طبیعی است. خداوند حکیم خوراک همه ی مخلوقات روی زمین را متناسب با موازین علمی ومطابق با ساختار بدن هرکدام آماده کرده است. حیوانات باوجود اینکه از عقل ومنطق بی بهره اند، این موازین را رعایت می کنند اما انسان متفکر قانون طبیعت را بهم زده وبا دست خود خویشتن را به هلاکت می افکند. مصرف بیش ازاندازه انواع گوشت، بویژه گوشت قرمز، آنهم با شرایط خاصی که در دسترس قرار گرفته وبه مصرف می رسد، با آن ساختار ویژه بدن انسان ، مشکلات بسیاری را            به بار می آورد.

بنابراین برای اینکه انسان ازجسم سالم ومتعاقب آن روح سالم برخوردار بوده ودرمسیر تکامل واتصال به مبداء هستی قرار گیرد، لازم است برنامه ریزی دقیق ومنظمی به منظور بهبود روش های تغذیه ی خود، وکاهش جدی مصرف گوشت  وگرایش  به مصرف انواع غذاهای گیاهی همچون حبوبات، غلات، مغزها، دانه ها، سبزیجات، میوه جات وعسل انجام دهد. دراین راه کلام ارزشمند قرآن وائمه ی معصومین (ع) نیز چراغ راه اوخواهدبود.

مشکلات فعلی غذای انسان:

درعصرحاضر ودرپی ماشینی شدن هرچه بیشتر زندگی، بشر درمعرض مشکلات وبلاهای خانمان سوز بسیاری قرارگرفته             وبا اقدامات غیرمعقول وغلطی که انجام می دهد ، هرروز درمیان تارهایی که خود تنیده است بیشتر گرفتار می آید.درمیان انواع مشکلات خودساخته ازقبیل آلودگی هوا ومحیط زیست ، آلودگی وافت شدید کیفی انواع مواد غذایی مصرفی بزرگترین ضربات جسمی وروحی را برانسان واردساخته ومشکلات بیشماری را بوجود می آورد. مواردی همچون:

– مصرف بیش ازاندازه انواع گوشت ، بویژه گوشت قرمز

– مصرف انواع اسانس ها

مصرف انواع سس ها

مصرف انواع رنگ های شیمیایی

انواع هورمون ها که به حیوانات تزریق وخورانده میشود

مصرف انواع داروهای شیمیایی وآنتی بیوتیک ها

ایجاد تغییرات ژنتیکی درگیاهان

ایجاد ترکیبات شیمیایی مضر همچون بکینگ پودر وجوش شیرین

استفاده ازضایعات موادغذایی در خوراک دام ها

– مصرف غذاهای آماده ، استفاده بی رویه سموم وکودهای شیمیایی درتهیه محصولات کشاورزی ، استفاده ازرنگ ها وموادنگهدارنده درمواد غذایی تحت عنوان افزودنی های مجاز  مانند:

EDTA ،سدیم نیتریت،بنزوات سدیم،استات سدیم و.. که مواد بسیار خطرناکی بوده ومصرف آن عوارض جبران ناپذیری مانند بیماری های اعصاب وروان را به دنبال دارد.

به عنوان مثال: افزودن

EDTA به مواد غذایی کنسرو شده ، بیماری های خطرناکی چون کمبود آهن وعوارضی چون کسالت، سرگیجه ، بی اشتهایی، عدم فعالیت کافی مغز وسلول ها بخاطر تبادل ناقص اکسیژن را برای مصرف کننده درپی دارد. ونیز سدیم نیتریت یا بنزوات سدیم که تقریباٌ درتمامی غذاهای آماده ومواد غذایی بسته بندی شده خصوصا موادگوشتی همچون سوسیس وکالباس بکار می رود، هرچند موجب حفظ رنگ آن می گردد، اما مصرف آن باعث می شود که با اسید معده بنام اسید کلریدریک ترکیب شده ونمک طعام واسید نیتروس بوجودآید. نمک طعام، موسین دیواره ی داخلی معده را ازبین              برده  واسید معده به راحتی دردیواره ی معده نفوذ نموده وآن را زخم می کند.

اسید نیتروس نیز درمعده تجزیه شده وموادی بنام گزانتین وهیپوگزانتین را تشکیل می دهد. این مواد نظم موجود در ترکیبات اسیدهای آمینه را مختل کرده وپروتئین جدیدی را بوجود می آوردکه منشاء غدد بدخیم دربدن است.

متاسفانه درکشورما نیز ازتعالیم معجزه گرانقدر پیامبرگرامی اسلام یعنی قرآن کریم غفلت گردیده وبدون توجه به تمدن وفرهنگ غنی ایران درتولید ومصرف سالم ترین موادغذایی، فرهنگ غربی حاکم گردیده وهمان راه انحراف ازمسیرصحیح تغذیه را طی می کنیم.

غذای انسان درقرآن کریم :

درکتاب آسمانی ما مسلمانان بیش از ۳۰۰ آیه مربوط به تغذیه انسان وجود دارد که خداوند متعال به وضوح غذای اصلی ومفید ولازم برای انسان را با اولویت های نیاز بدن او بیان فرموده است که درصورت عمل به آن وطی مسیرصحیح تغذیه ، بزرگترین گام درراه تقویت اعتقادات قلبی واخلاق اسلامی برداشته خواهد شد؛ زیرا فکر وعقل سالم دربدن سالم است.

خداوند درقرآن کریم می فرماید:

یا ایها الرسل کلوا من الطیبات واعملو صالحا ( مومنون۵۱)

“ای پیامبران ازخوراکی های پاکیزه بخورید وکار شایسته انجام دهید.

ودرجای دیگر می فرماید:

قل لا اجد فی ما اوحی الی محرما علی طاعم یطعمه الا ان یکون میته او دما مسفوحا اولحم خنزیر فانه رجس  او فسقا اهل لغیرالله به (انعام ۱۴۵)

“بگو درآنچه بر من وحی شده است ، برخورنده ای که آن را می خورید هیچ حرامی نمی یابم، مگرآنکه مردار یا خون ریخته یا گوشت خوک باشد که این ها همه پلیدند ویا [قربانی ای که] ازروی نافرمانی [به هنگام ذبح] نام غیرخدا برآن برده شود.”

پس تغذیه نقش بسیار مهمی درشکل گیری شخصیت انسان دارد ونوع غذا اثرات مختلفی رادربدن انسان برجای می گذارد، چنانکه خوردن گوشت خوک موجب می شود خصوصیات ظاهری وباطنی این حیوان درانسان حلول کند وخوردن گوشت حیوانی که به درستی ذبح نشده باشد موجب فساد اخلاق، تفکر واندیشه گردیده واثرات نامطلوبی در درون انسان برجای           می گذارد.

موسین درواقع همان لعابی است که براثر جویدن غذا ازغدد بزاقی زیر فک وزیرزبانی ترشح شده وسپری مطمئن درمقابل نفوذ اسید معده است.

بنابراین موادغذایی پاک وسالم وحلال می تواند افکار، اعمال واندیشه انسان را تحت الشعاع قرارداده وانسان را درمسیر تکامل یاری نماید. برعکس مواد ناسالم تاثیر مخربی بر اخلاق وشخصیت انسان گذاشته واورا به مرز سقوط و نیستی نزدیک                  می سازد.

اندیشه وافکار انسان درگرو غذایی است که تناول می کند. هرغذایی که مصرف کند خصوصیات همان غذا در او بروز خواهد کرد.

تحقیقات محققین نشانگر آن است که استفاده از گیاهان وحبوبات بجای گوشت ومواد لبنی باعث می شود ضمن افزایش انرژی های مثبت ، حس نوع دوستی درما تقویت گردیده وروحیه کمک به دیگران دروجودمان قوی ترگردد. پس بهتر است غذای غالب ما گل وگیاه وروییدنی ها باشد تا ازظرافت ها ولطافت های طبع آن ها بهره مندشویم.

باکمی دقت به اطراف خود متوجه می شویم حیواناتی که ازگوشت تغذیه می کنند ، درمجموع موجوداتی درنده خو وخطرناک هستند، ولی حیواناتی که ازگل وگیاه تغذیه  می کنند، نوعی آرامش وپاکی دروجودشان نمایان است. انسان ازدیدن آهو وکبوتر وامثال آن لذت می برد اما ازدیدن کفتار وکرکس وامثال آن تنفر دارد.

بزرگترین نعمت برای انسان عاقل ، سلامتی جسم وروح است که می توان با تغذیه صحیح وطبیعی آن را بدست آورد.                چه زیبا پیامبرگرامی اسلام می فرمایند:

المعده بیت کل داء والحمیه راس کل دواء

“معده خانه ی همه ی بیماری ها است وامساک وکم خوری در راس همه ی داروها است.

پاک وحلال بودن غذا اثرات عجیبی درروح وجسم آدمی دارد .بااستفاده ازاین غذاها  تحولی عظیم درانسان ایجاد می شود و انسان به کسب معرفت نایل گردیده وفردی مفید برای خود ودیگران می گردد.

خداوند درآیات زیادی از قرآن کریم برای استفاده ازغذاهای سالم، پاک وحلال به بشر تذکر  می دهد:

الذی جعل لکم الارض فراشا والسماء بناء وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات.. رزقا لکم  (بقره-۲۲)

“همان خدایی که زمین را برای شما به صورت فرشی گسترانده وآسمان را به صورت بنایی افراشته قرار داده وازآسمان آبی فرود آورده وبدان از میوه جات رزقی برای شما بیرون آورده است.

خداوند تبارک وتعالی دراین آیه ، انسان را متوجه زمین وگیاهان ومیوه هایی که ازآن  می روید نموده وهشدار می دهدکه            ای انسان : غذای اصلی توگیاهان هستند، ازحد خود تجاوز نکن.( البته لازم به توضیح است که انسان دررژیم غذایی خود ازگوشت هم به مقدار کم می تواند استفاده کند اما غذای اصلی نباید گوشت باشد بلکه درکنار غذاهای گیاهی می توان به مقدار کم گوشت هم استفاده نمود.)

کلوا من طیبات ما رزقناکم   ( بقره ۵۷)

“ازخوراکی های پاکیزه ای که روزی شما کرده ایم تناول کنید.”

الله الذی خلق السماوات والارض وانزل من السما ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم. (ابراهیم ۳۲)۰

“خداست که آسمانها وزمین را آفریده وازآسمان آبی فرستاده وبه وسیله آن از انواع میوه ها برای شما روزی رویانده است.”

دراین آیات خداوند نظر انسان را به سمت غذاهای پاکیزه وثمرات زمین به عنوان روزی اوجلب نموده ومیوه ی گیاهان را به عنوان روزی انسان معرفی می کند، زیرا غذای پاکیزه، روح وجسم انسان را پاک وپاکیزه نموده وباعث می شود نور خداوند دردل انسان متجلی گردیده ومنور به نور الهی گردد.

وکلوا مما رزقکم الله حلالا طیبا  (مائده ۸۸)۰

“واز آنچه خداوند روزی شما گردانیده ، حلال وپاکیزه اش را بخورید.”

دراین آیه شریفه خداوند انسان را به خوردن روزی پاک وحلال سفارش وپس ازآن تقوا را مطرح می کند. غذای پاک وحلال موجب تقویت تقوا درانسان باایمان می گردد؛ پس باید درچگونگی غذا که امری مهم وسرنوشت ساز است دقت شود.

یا ایها الرسل کلوا من الطیبات واعملوا صالحا (مومنون ۵۱)

“ای پیامبران ازخوراکی های پاکیزه بخورید وکار شایسته کنید، که من به هرآن چه انجام می دهید، آگاهم.”

انجام عمل صالح درگرو مصرف غذای پاک وسالم است واین دو ، یعنی عمل وغذا باهم قرین هستند؛ یعنی اگر غذای پاک میل شود، نتیجه آن انجام عمل صالح وخداپسندانه است.

یا ایها الذین امنوا کلو من طییبات مارزقناکم (بقره ۱۷۲)

“ای کسانی که ایمان آورده اید! ازخوراکی های پاکیزه ای که روزی شما کرده ایم بخورید.

با دقت درآیه شریفه فوق متوجه رابطه ی مستقیم ایمان با غذای مصرفی انسان می شویم. هرقدر غذای او پاک تر و                    به دور ازشبهه باشد، به همان نسبت درجه ایمان واعتقاد او بیشترگردیده وگرایش به حق وحقانیت دراو شعله ورتر           می شود.جالب است که خداوند کریم درآیاتی نه تنها غذای اصلی انسان را بیان نموده، بلکه آن هارا  اولویت بندی نیز                 می نماید:

فلینظر الانسان الی طعامه ؛ انا صببنا الماء صبا ؛ ثم شققنا الارض شقا؛ فانبتنا فیها حبا؛ وعنبا وقضبا؛ وزیتونا ونخلا؛ وحدائق غلبا؛  وفاکهه وابا ؛ متاعا لکم ولاانعامکم              (عبس ۲۴-۳۲)

“پس انسان باید به خوراک خود بنگرد.. که ما آب را به صورت بارشی فروریختیم.. آن گاه زمین را شکافتیم.. ودرآن دانه رویانیدیم.. وانگور وسبزی .. وزیتون ودرخت خرما.. وباغ های انبوه .. و میوه وعلف.. تا وسیله استفاده شما ودام هایتان باشد.”

یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس ان فی ذالک لایه لقوم یتفکرون (نحل ۶۹)

“آن گاه ازدرون شکم آن زنبور شهدی که به رنگ های گوناگون است بیرون می آید. درآن برای مردم درمانی است. راستی دراین زندگی زنبوران برای مردمی که تفکر می کنند نشانه قدرت الهی است.”

نزدیک ترین اشیاء خارجی به انسان غذای اوست که که با یک دگرگونی ، جزو بافت وجود او می شود، و اگر به او نرسد راه فنا را درپیش می گیرد؛ وبه همین دلیل قرآن ازمیان تمام موجودات، روی موادغذایی آنهم موادی که ازطریق گیاهان ودرختان عاید انسان می شود تکیه کرده است ومی فرماید: به خوراک خود بنگرد؛ مسلم است که منظور ازنگاه کردن ، تماشای ظاهری نیست، بلکه نگاه به معنی دقت واندیشه درساختمان مواد غذایی و اجزاء حیات بخش آن وتاثیرات شگرفی که دروجود انسان دارد، وسپس اندیشه درخالق آنهاست ونیز نگریستن از این نظرکه ازچه راهی تهیه شده است.

همچنین انسان باید درست بنگرد که سرچشمه اصلی علم ودانش او که غذای روح اوست کجاست؟ مبادا ازسرچشمه ی                  آلوده ای تغذیه شود وروح وجان اورا بیمار نموده وبه هلاکت افکند.

در آیات بالا خداوند انسان را متوجه غذای او نموده که ازچه موادی تشکیل شده است وکدام دراولویت قراردارد:

اول:

پروتئین ها (دانه های گیاه) که بیشترین مواد تشکیل دهنده بدن انسان است.

دوم:

موادقندی‌(انگور و..)

سوم:

چربی ها (زیتون و..) چربی ها ازاهمیت خاصی برخوردارند ، زیرا غشاء سلول های بدن انسان ازمواد چربی تشکیل شده است. بدن ما بیش ترین مصرف چربی را دارد، چون درمواقع کمبود قندها، بدن ازچربی ها وسوختن آن ها انرژی لازم را بدست آورده ومصرف می کند.

چهارم:

ویتامین ها (میوه جات وسبزی جات) که به وفور درسبزی جات ومیوه جات یافت  می شوند .ویتامین ها درحقیقت برای انسان هم غذا هستند وهم دارو.

وپس از آن به اثرات شگفت انگیز عسل ، این ماده باارزش غذایی می پردازد.

درآیاتی ازقرآن کریم به استفاده ازگوشت های سفید وقرمز نیز به عنوان نعمت های خداوند اشاره شده است ، به هرحال عزت انسان درگرو غذایی است که می خورد ؛ انسان هرچه بخورد همان می شود؛ پس چه بهتر که بیشتر ازگیاهان استفاده کنیم تا خوی وخصلت آن ها درما حلول کند نه خوی وخصلت گاو و گوسفند وبز وشتر و..

انسان زمانی ارزش پیدا می کند که اندیشه ای پاک وسالم داشته باشد وافکارش متمرکز درراه حق وحقیقت شود ودرراه تکامل قدم بردارد ؛ واین مهم تا حدزیادی درگرو غذایی است که مصرف می کند.

وان لکم فی الانعام لعبره نسقیکم مما فی بطونه من بین فرث ودم لبنا خالصا سائغا للشار بین  (نحل۶۶)

“ودر دام ها قطعا برای شما عبرتی است. ازآنچه درلابلای شکم آن هاست، ازمیان سرگین وخون،  شیری ناب به شما           می نوشانیم که برای کسانی که آن را می نوشند گواراست.”

دراین آیه ، خداوند ابتدا نظر مردم را به حکمت آفرینش حیوانات جلب می کند تا ازآن عبرت بگیرند. یکی ازاین عبرت ها می تواند این باشد که هیچیک ازحیوانات موجود درجهان هستی ازغرائز خود عدول نمی کنند وهمیشه برطبق آن زندگی           می کنند. آن ها برخلاف انسان ، طبیعت را آلوده نمی کنند ودرتکامل وزیبایی طبیعت نیز سهم دارند. خداوند مهربان تمام هستی را به خاطر انسان آفریده ولی انسان با همه عقل ودانش خود طرز استفاده صحیح از آن ها را نمی داند. این آیه به انسان          می فهماندکه ازاین حیوانات درس بگیرد وازآن ها به طور صحیح استفاده نموده ولذت ببرد.

ساختار بدن انسان:

همه اندیشمندان وصاحب نظران بر این باورندکه: بهترین روش تغذیه برای انسان، گرایش به طبیعت وبازگشتش به اصل است. انسان باید ازمیوه ونباتات خام زندگانی نماید. پختن یعنی خراب کردن وازحال طبیعی خارج کردن خوراکها که به وسیله آن تندرستی ما را ازبین می برد.

خلقت انسان ، بخصوص دندان ها به گونه ای تنظیم شده که نمی تواند گوشتخوارباشد.  میمون ها با اینکه می توانند خودرا به درندگان نزدیک کنند ، اما چون طبیعت آن ها گیاه خواری است از این کاربیزارند، برای آزمایش قدری گوشت یا سرخ کردنی یا غذای پخته به میمون بدهید سپس ببینید چگونه نفرت خود را ازآن نشان می دهد.

شنیده ایم که ایدز ازمیمون به انسان سرایت کرده ، پس چرا میمون ها گروه گروه نمی میرند؟ این انسان که اشرف مخلوقات است ، دست به تغییرطبیعت، حتی تغییرطبیعت خودش زده، لاجرم تاوان اشتباهاتش را هم باید بدهد.

موادحیوانی ، موادنشاسته ای، سرخ کردنی ها وبرخی مواد مضردیگرکه مورد مصرف انسان است درمعده خوب هضم نشده وباعث نفخ ، سنگینی وبزرگی شکم می گردد. غذاهای هضم نشده دراثر ماندن درگوشه وکنارمعده وروده، بیماری های عفونی را درپی خواهدداشت ونهایتاً منجربه سرطان روده ومعده می شود. برای  اینکه سالم باشیم باید غذایی بخوریم که راحت و             باانرژی کم تر هضم شود ودرمعده نماند.

امام علی (ع) می فرمایند:

لاتجعلوا بطونکم مقابر الحیوانات.

“شکم هایتان را گورستان حیوانات نکنید.”

دلایل گیاه خواربودن انسان:

دراینجابرای اثبات گیاه خواربودن انسان ، به برخی ازویژگی های جسمی وروحی او اشاره می کنیم:

o

دندان ها:  بابررسی دندان های انسان درمی یابیم که نوع دندان های او با دندان های حیوانات گوشت خوار متفاوت است. حیوانات دارای نیش بلندی هستند ، درحالی که انسان چنین نیست.

o

معده: چون هضم گوشت نیاز به اسید فراوان دارد، معمولا معده ی حیوانات گوشتخوار ازاسیدیته بالایی برخوردار است ولی معده انسان چنین نیست.

o

خوی وخصلت:  معمولا انسان ها  ازیک خوی وخصلت آرام برخوردارند، اما حیوانات گوشتخوار عموما وحشی،درنده خو ومهاجم هستند. افرادی که گوشت زیاد وبیش ازحد مصرف می کنند به مرورزمان چنین             حالت هایی را پیدا میکنند.

اگر نگاهی به طبیعت بیندازیم ، خواهیم دید که خداوند، این کیمیاگر زبردست خوراک همه مخلوقات روی زمین را با دانش بالای خود متناسب با موازین علمی ومطابق با ساختمان بدن هرکدام آماده کرده است .گیاهی برای مرداب درست شده ودیگری برای بیابان؛ ساختمان دهان یک جانورمناسب چریدن ودیگری برای دریدن آفریده شده است؛ وطی قرن های متمادی هرکدام خوراکی را که به فراخورساختمان واحتیاجات بدنشان بوده پذیرفته اند. چنانچه اگر یک نی را ازمرداب بریده ودربیابان بکارند فوراً خشک می شود. اگربه یک میمون که میوه خوار است گوشت بخورانند دیری نمی گذرد که موهای حیوان ریخته ومریض می گردد. درچنین حالت هایی ، تغییرات خوراکی جانواران چون مخالف باقوانین تغییرناپذیر طبیعت است ، موجب فساد وناخوشی ومرگ می گردد.

انسان مخلوق همین طبیعت بوده وقوانین موجود، در مورد اونیز صادق است. اگرساختمان بدن انسان را با سایرجانوران مقایسه نماییم، می بینیم نه به جانوران درنده شبیه است ونه به چرندگان. خوراک طبیعی انسان مطابق ساختمان بدن او عموماً میوه ها وریشه ها ونباتات است. آرواره های او کوتاه وکم زوراست وبرای خوردن گوشت ساخته نشده است.معده انسان بسیار    ظریف تر ونازک تر ازمعده حیوانات گوشتخوار می باشد ، غده ی معده ی انسان ازت زیادی که درگوشت هست را                نمی تواند مانند گوشتخواران تبدیل به آمونیاک کند ، ترشحات معده و بزاق غده های لوزالمعده او گوشت را حل نمی نماید؛ کبد انسان چون نمی تواند ازت گوشت را دفع نماید ، به همین جهت باعث امراض نقرس ورماتیسم وناخوشی های اعصاب می شود .

به تمثیلی ازگفتار گرگ در باره انسان توجه فرمایید:

دارد هــزارگـونه غـذا جنس آدمــی      لیکن مرا خوراک بجز این نه درخور است

دندان ومعده تو گواهی دهد به صدق       که انسان دم بـریده ذاتـاٌ علف خـوراست

من گوسفند را کشم ومی خورم ولیک      تشریـح کـارآدمیــان خجلــت آوراست

بدنام گشت گرگ ولی چون نظرکنـی      انسان هــزارمـرتبـه ازگــرگ بدتـراست

نتیجه :

دوچیز در زندگی انسان ازاهمیت خاصی برخوردار است:

– تغذیه:  که عاملی برای زیستن ورسیدن به اهداف عالیه ی انسانی است.

– اعتقادات: که انسان را به سوی مبدا هستی هدایت نموده وبه او بینش واندیشه عطا می کند.

غذای انسان ازنظرعلم روز:

§

غذاهای حیوانی: غذاهایی هستندکه منشاء حیوانی دارند. مانند:  انواع گوشت قرمز، انواع گوشت سفید،              تخم مرغ وفرآورده های لبنی همچون شیر،ماست،کره،خامه،سرشیر،کشک،پنیر،قره قروت و.. که متاسفانه امروزه بیشترین غذای مردم را تشکیل می دهند.

§

غذاهای گیاهی: غذاهایی که دارای منشاء گیاهی هستند؛ همچون حبوبات،غلات، مغزها، دانه ها، سبزیجات، میوه جات وعسل که متاسفانه امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

درهرحال مصرف بیش ازحد غذاهای حیوانی اثرات نامطلوبی برروی انسان گذاشته  و او را ازحالت تعادل خارج می سازد.

قانون طبیعت، بهره بردن هرجنبنده از موادی طبیعی برای  تغذیه ، بدون دخالت مصنوعات فیزیکی یا شیمیایی است.                  این قانون را حیوانات جاهل وفاقد عقل بکار می گیرند اما انسان متفکر درآن تصرفات مضرانه دارد.

به نام انسان بیندیشید! انسان  از انس ، مهر وملاطفت است، پس چرا باید با بی رحمی وخشونت به کشتارحیوانات دست بزنیم و با خوردن گوشت آنها ، خود را بیمار وهم ردیف درندگان کنیم .

به گفتاری  ازشیخ سعدی توجه فرمایید:

شنیدم گوسفندی را بــزرگی رهانید ازدهان وچنگ گرگی

شبانگه کارد برحلقش بمالید روان گوسفند ازوی بنــالید

گرازچنگال گرگم درربـودی بدیدم عاقبت گرگم توبودی

به امید روزی که همه انسان ها از نعمت خدادادی تغذیه های مناسب وسالم بهره مند شده ودرصحت وسلامت کامل به زندگی خود ادامه داده وفردی مفید برای جامعه باشند.

پایان

منابع مورد استفاده:

قرآن کریم

گزیده تفسیرنمونه

کتاب درجستجوی سلامتی ، نوشته جمشید خدادادی

کتاب تجربه های خام خواری وگیاه خواری، تالیف امید واحدی

کتاب دکتر برای همه ، تالیف اسماعیل اژدری

In the name of God

Extract:

Equilibrium in meat consumption and body-spirit hygiene

Producer: Reza Shirmohammadi

Address: Neishabour_The end of 17shahrivar st._The management of” Neishabour Jahade Keshavarzi”

Telephone: 9353403314

Fax: 5513334816

Email:

reza1_sh@yahoo.com

The brain needs a healthy body to live in. It is man’s thought that causes his  perfection or falling and determines his way of life. The valuable man is the one who has pure thoughts. Having appropriate nourishing is one of the ways to attain pure thoughts. Reconsidering man’s nourishing and making equilibrium in meat consumption are essentially significant factors in making tranquility and security in modern man.                 These factors also make man’s body and spirit totally healthy.

By mentioning appropriate foods, Koran explicitly pays attention to the type and the quality of man’s real food. Many scientifically supported evidences acknowledge the fact that man is herbivorous.

Today, many clear-sighted people believe that turning back to the nature and consumption of natural foods are the best ways for man’s nourishing. The God has prepared the creatures’ foods according to the physical structure of their bodies and scientific measures. Although animals don’t gain from wisdom and logic, they carefully regard these measures. On the other side, the reflective man has broken the natural rule and has given himself a lot of troubles. Meat overconsumption, especially red meat, which is in sharp contrast with the physical structure of his body has made many troubles for him.

Therefore, for man to have healthy body and consequently pure spirit and to unite with God, a careful planning is essential. In this planning, he should consider his nourishing improvement, sharp decrease in meat consumption and meat products and turning back to vegetable foods consumption like grains, cereals, vegetables, fruits and honey.                  The word of Koran and The Saints shed light on the man’s way.