مهم ترین‌ و متداول‌ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ بین‌حیوان‌ و انسان‌ در کشور ما هاری‌، کیست‌ هیداتیک‌، تب‌ مالت‌، سیاه ‌زخم‌ و … است‌ که‌ می ‌توان ‌به‌ آنها اشاره‌ کرد. البته‌ بیماری‌هایی‌ همچون‌ جنون‌ گاوی‌،تب‌ کریمه کنگو‌ و آنفلوآنزای‌ پرندگان‌ را نیز نباید نادیده‌ بگیریم‌، چرا که‌ خطرورود و شیوع‌ آنها همواره‌ ما را تهدید می ‌کند.

تا کنون‌۸۵۰ بیماری‌ قابل‌انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ شناسایی‌ شده‌ است‌. تعجب‌ نکنید این‌ رقمی‌ است‌ که‌مطمئناً در سال‌های‌ بعد بیشتر و بیشتر خواهد شد.

با توجه‌ به‌ اهمیت‌ این‌بیماری‌ها، اطلاع‌ رسانی‌ و ارتقای سطح‌ آگاهی‌ جامعه‌ در این‌ زمینه‌ از اهمیت‌ویژه‌ ای‌ برخوردار است‌. اغلب‌ کارشناسان‌ و متخصصان‌ دامپزشکی‌ با بیان‌ این‌مطلب‌ که‌ هر روز بر تعداد افرادی‌ که‌ به‌ نگهداری‌ حیوانات‌ خانگی‌ رو‌ می‌آورند، اضافه‌ می شود، تأکید می ‌کنند: در تمام‌ جوامع‌ مهم ترین‌ مشکلی‌ که‌ دراین‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌ شود، مسئله ی‌ بیماری‌های‌ مشترک‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌است‌.

به‌ هر حال‌ نگهداری‌ حیوان‌ در منزل‌ بیشتر از آنکه‌ نفع‌ داشته‌ باشد،ضرر دارد. اصولا زندگی‌ انسان‌ و حیوان‌ در کنار یکدیگر با توجه‌ به‌ مسائل‌بهداشتی‌ نمی ‌تواند ایده‌ای‌ مناسب‌ باشد. بسیاری‌ از بیماری‌ها بین‌ انسان‌ وحیوان‌ مشترک هستند و به راحتی‌ از حیوان‌ به‌ انسان‌ سرایت‌ می ‌کند.

در بعضی‌ از موارد بیماری‌ خاصی‌ در حیوان‌ می ‌تواند انسان‌ را از پادر آورد. موارد دیگری‌ نیز وجود دارد که‌ ثابت‌ می‌ کند، حیوان‌ نمی‌ تواند درمحیطی‌ زندگی‌ کند که‌ انسان‌ در آن‌ قدم‌ گذاشته‌ است‌. به‌ عنوان‌ مثال‌ ریزش‌موی‌ گربه‌ می‌ تواند حساسیتی‌ خطرناک‌ را در انسان‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشد.

فراموش‌ نکنیم‌ انسان‌ و حیوان‌ وجه‌ مشترکی‌ در بهداشت‌ ندارند، چون‌ حیوان‌فاقد شعور و درک‌ است‌ و برایش‌ فرقی‌ نمی ‌کند که‌ در ظرف‌ غذای‌ شما اجابت‌ مزاج‌کند یا در توالت‌ فرنگی‌!

مهم ترین‌ بیماری‌های‌ قابل‌ انتقال‌ از حیوان‌ به‌انسان‌ در کشور ما عبارتند از:

“  هاری‌:

بسیاری‌ از مردم‌ بر این‌ باورندکه‌ انسان‌ تنها از طریق‌ گاز گرفتن‌ سگ‌ هار به‌ بیماری‌ هاری‌ مبتلا می ‌شود، درحالی‌ که‌ گاز گرفتن‌ حیواناتی‌ همچون‌ گربه‌، خفاش‌، موش‌ و گرگ‌ نیز می‌ تواندمنجر به‌ هاری‌ شود. به‌ تازگی‌ در شمال‌ ایران‌ راکون‌های‌ زیادی‌ مشاهده‌ شده‌اندکه‌ از طریق‌ کشورهای‌ همسایه‌ ی شمالی‌ وارد جنگل‌های‌ ایران‌ شده‌اند و خود اینهابه‌ عنوان‌ یک‌ مخزن‌ هاری‌ به‌ حساب‌ می ‌آیند.

در مورد هاری‌ بهترین‌ راه‌پیشگیری‌ واکسیناسیون‌ حیوانات‌ خانگی‌ است‌. البته‌ در سال‌های‌ اخیر برای‌واکسینه‌ کردن‌ حیوانات‌ وحشی‌ مانند سگ‌های‌ ولگرد که‌ به‌ صورت‌ دسته‌ جمعی‌ دراطراف‌ شهرها دیده‌ می شوند نیز اقداماتی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. به‌ هر حال‌ اگرانسانی‌ توسط‌ حیوانی‌ مشکوک‌ گاز گرفته‌ شد، باید بلافاصله‌ از سرم‌ ضد هاری‌استفاده‌ شود و به‌ یاد داشته‌ باشید که‌ تزریق‌ به موقع‌ این‌ سرم‌ می ‌تواند ازمرگ‌ فرد جلوگیری‌ کند.

“کیست‌ هیداتیک‌:

ایجاد کیست‌ هیداتیک‌ در اثرورود تخم‌های‌ انگل‌ اکینوکوکوس‌ (موجود در مدفوع‌ سگ‌) به‌ دستگاه‌ گوارش‌ انسان‌صورت‌ می ‌گیرد. این‌ کیست‌ها بسته‌ به‌ اینکه‌ در ریه‌، کبد، مغز یا هر بافت‌دیگری‌ ایجاد شده‌ باشند، قادر به‌ بروز عوارض‌ مختلفی‌ هستند و برای‌ برداشتن‌آنها نیاز به‌ عمل‌ جراحی‌ است‌.

درمان‌ ضدانگل‌ دوره‌ای‌ حیوان‌ خانگی‌ (سگ‌)، رعایت‌ بهداشت‌ فردی‌ و نیز ضدعفونی‌ کردن‌ سبزیجات‌ مصرفی‌ از مواردپیشگیری‌ است‌.

“  توکسوپلاسموز(toxoplasmosis)‌:

انگل‌ خونی‌ توکسوپلاسموز‌ در اکثر گربه‌های‌ولگرد مشاهده‌ می ‌شود و در صورت‌ خارج‌ شدن‌ گربه ی‌ خانگی‌ از منزل‌ و معاشرت‌ باگربه‌های‌ ولگرد احتمال‌ آلوده‌ شدن‌ آن‌ بسیار است‌. چنین‌ گربه‌ ای‌ باید به‌صورت‌ دوره‌ای‌ تحت‌ درمان‌ باشد. اگر چه‌ در انسان‌ عوارض‌ آن‌ خفیف‌ است‌، ولی‌در خانم‌های باردار می ‌تواند منجر به‌ سقط‌ جنین‌ شود.

“ بیماری‌ خراش‌ پنجه‌ی گربه‌:

به طور معمول،‌ زیر ناخن‌ گربه‌ یک سری‌ میکروب‌ وجود دارد که‌ درصورت‌ چنگ‌ زدن‌ گربه،‌ این میکروب ها‌ از طریق خراش وارد بدن شده و باعث بروز اینبیماری می شوند. دراین بیماری انسان‌ تا ۳ روز متوالی‌ تب‌ می کند و گاهی‌ نیز دچارتهوع‌ و سردرد می ‌شود.

“ سل‌ و تب مالت:

سل‌ و تب مالت(بروسلوز) دوبیماری‌ خطرناک و از جمله‌ بیماری‌هایی هستند‌ که‌ برای‌ سازمان‌ دامپزشکی‌ در صدرمهار بیماری ها قرار گرفته‌اند. این‌ بیماری‌ها از طریق‌ دام‌ آلوده‌ (خصوصاً گاو وگوسفند) به‌ انسان‌ منتقل‌ می ‌شوند.

 واکسینه‌ کردن‌ دام‌ها علیه‌ این‌ دو بیماری‌ یک‌ طرح‌ ملی‌ است‌. استفاده‌ ازشیر و لبنیات‌ پاستوریزه‌ مهم ترین‌ راه‌ پیشگیری‌ است‌. اما اگر در جایی‌ ناگریزبه‌ استفاده‌ از شیر غیر پاستوریزه‌ باشیم‌، عمل‌ جوشاندن‌ دقیق‌ شیر کمک‌ زیادی‌به‌ ما خواهد کرد. فراموش‌ نکنید در فصل‌ تابستان‌ موارد ابتلا به‌ تب‌ مالت‌ براثر مصرف‌ بستنی‌های‌ غیرپاستوریزه‌، افزایش‌ می‌ یابد.

“ تب‌ طوطی‌:

تب طوطی‌ نوعی‌ بیماری‌ است‌ که‌ از طریق‌ پرندگان‌ گروه‌ منقار طوطی‌ها به‌انسان‌ منتقل‌ می‌ شود. البته‌ دیگر پرندگان‌ نیز در صورت‌ ابتلا به‌ تب‌ روده‌ (بهخصوص‌ در تابستان‌)، با دفع‌ باکتری‌ “سالمونلا” از طریق‌ مدفوع‌ می ‌توانند موجب‌به‌ خطر افتادن سلامتی انسان‌ها، خصوصا افراد ضعیف و بچه‌ها شوند.

خوشبختانه‌این‌ بیماری‌ درمان پذیر است‌ و بیشتر در اثر عدم‌ رعایت‌ بهداشت‌ در اماکنی‌همچون‌ رستوران‌ها به‌ انسان‌ منتقل‌ می‌ شود.

“  طاعون‌ و انواع‌ بیماری‌های‌انگلی‌:

موش‌ها، عوامل‌ باکتریایی‌ و انگلی‌ بسیاری‌ را به‌ انسان‌ منتقل‌می‌ کنند و باعث‌ ایجاد بیماری‌های‌ بعضاً کشنده‌ می‌ شوند و تنها کشتار دسته‌جمعی‌این‌ حیوانات‌ به‌ پیشگیری‌ از این‌ بیماری‌ها کمک‌ می‌ کند.

از زمان‌ قدیم‌انسان‌ هر جا مواد غذایی‌ را نگهداری‌ می‌ کرد، همواره‌ با موش‌ها درگیر بوده‌است‌. هرگاه‌ ادرار و مدفوع‌ آلوده‌ی موش‌ با مواد غذایی‌ مورد استفاده ی انسان‌تماس‌ پیدا کند، موجب‌ ابتلا ‌شخص به‌ بیماری‌های‌ مختلف‌ می شود.

این بیماریها گروهی از بیماریهای عفونی هستند که عمدتاً درحیوانات سبب ابتلاء ، عوارض و تلفات وخسارات فراوان میگردد ، انسان نیز از طرق مختلف از جمله تماس با دام و ترشحات آنها، همچنین مصرف گوشت ، لبنیات و سایر فرآورده ها و … در معرض این بیماریها قراردارد تا کنون بیش از ۴۰۰ بیماری قابل انتقال بین حیوان وانسان شناسائی گردیده و روزبروز بر اهمیت آنها افزوده میگردد

با توجه به اهمیت این بیماریها که عمدتاً در دام ها بوده ومخازن و ناقلین مختلفی در مورد هر یک از بیماریها مطرح است ، برای مبارزه و کنترلاین بیماریها ، ارگانهای مختلفی دخالت دارند که از جمله به وزارت جهاد کشاورزی ،وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت کشور ، سازمان حفاظت محیط زیست ،سازمان دامپزشکی و … می توان اشاره کرد که البته نقش صدا و سیما و رسانه هایهمگانی و … نیز در زمینه اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم و جامعه و حساس کردن مسئولین و تقویتهماهنگی های بین بخشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

توجه به لزوم هماهنگی های بین بخشی و نقش آگاهی مردم و مسئولین و در جهت دستیابیبه اهداف فوق پیشنهاد اختصاص یک روز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با بیماریهایقابل انتقال بین حیوان و انسان مطرح و به تصویب رسید . که به دنبال آن پس از طیمراحل قانونی و با پیگیریهای فراوان موضوع در شورای فرهنگ  عمومی کشور تصویب و درتقویم سال ۸۳ منظور گردید .

بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی ، از میان ۱۷۰۹عامل بیماریزا ، ۸۳۲ عامل ( ۴۹ درصد ) از حیوانات به انسان منتقل می شوند .

اساس کنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسانمثل سیاه زخم ، تب مالت ، مشمشه ، طاعون و بیماریهای انگلی مبارزه با آنها درحیوانات است .

بیماریهای قابل انتقال بین حیوان وانسان مثل تب مالتو برخی از عفونتها و مسمومیت های غذائی ، تختهای بیمارستانی بیشتری را در بخشهایعفونی اشغال می کنند .

بیماریهای نوپدید مانند جنون گاوی ، سارز ،آنفلوانزای پرندگان و … از دسته بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند .

 به منظور نابودی انگلهای خارجی دامها مثل کنه و کک ازدستکاری آنها خودداری و به مراکز دامپزشکی مراجعه نمائید .

جهت پیشگیری از گسترش بیماریهای قابل انتقال بینحیوان و انسان ، پس از ذبح دام خون ریخته شده را با محلولهای ضدعفونی کننده مثلمحلول سفیدکننده خانگی به مدت ۱۵ دیقه بشوئید .

جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای قابل انتقال بینحیوان و انسان از شناکردن یا راه رفتن در برکه ها یا نهرهای آلوده جداً‌خوددارینمائید .

امعاء و احشاء آلوده دامها را در دسترس سگ و گربهقرار ندهید .

راه مبارزه با بیماری آزاردهنده سالک ، جمع آوری صحیحزباله ، مبارزه با موشها و استفاده از توری و پشه بند بهداشتی می باشند .

از ریختن زباله ها در معابر و جوی ها خودداری کنیدچون موجب کانونی برای تکثیر حیوانات موذی و گسترش بیماریهای قابل انتقال بین حیوانو انسان می گرد

ذبح غیرمجاز و غیربهداشتی موجب انتشار بیماریهایخطرناکی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، سیاه زخم ، کیست هیداتیک و … میگردد .

 اعضاء آلوده به کیست در دامها شامل جگر ، جگر سفید و … سوزانده یا دفن کنید و از خوراندن به سگها جداً خودداری نمائید .

با نصب توری های ریز بافت در جلو دربهای ورودی وپنجره ها و استفاده از پشه بندهای بهداشتی از ابتلاء به سالک و کالاآزار در امانبمانیم .

جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری کشنده هاری و بسیاریبیماریهای دیگر به کودکان خود آموزش دهید .

هاری از اکثر پستانداران به انسان سرایت می کند لذابلافاصله پس از گازگرفتگی یا خراشی توسط آنها اقدامات حفاظتی ضروری است .

جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای قابل انتقال بینحیوان و انسان د رهنگام خردکردن گوشت از دستکش استفاده نمائید .

پنیر تازه موجب انتقال بیماری ناتوان کننده تب مالتمی گردد .

جهت پیشگیری از گسترش بیماریهای قابل انتقال بینحیوان و انسان ،‌ لاشه دامهای تلف شده به دلیل بیماری یا حوادث را بصورت بهداشتیدفن کنید .

از هم زیستی با دامها خودداری نمائید تا از ابتلاء بهبیماریهای منتقله توسط انگلهای خارجی مثل تب راجعه در امان باشید .

۱- روزهایی که اخبار رسانه ها حکایت از نابسامانی کشتارگاه قدیمی کرمان و انتقاد مسئولان حوزه بهداشت عمومی شهر کرمان از وضعیت ناخوشایند ذبح دام در این مکان داشت مکررا یک امید به شهروندان کرمانی داده می شد:«کشتارگاه صنعتی جدید کرمان به بهره برداری خواهد رسید تا به همه ی این مشکلات پایان داده شود.»

در آن روزها همه از مشکلات بهداشتی و فاضلاب کشتارگاه قدیمی گذشتند تا در چنین روزهایی دیگر کسی از این مسئله سخنی به میان نیاورد و گوشت قرمز با خیال راحت از گلوی شهروندان کرمانی پایین رود.

۲- این روزها فرا رسید و کشتارگاه جدید به بهره برداری رسید. اما وضعیت به گونه ای است که قصاب ها نیز حاضر نیستند بدون دریافت امتیازات بیشتر وارد کشتارگاه جدید شوند و تا حدودی حق هم دارند. کشتارگاه جدید ۳۵-۳۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و قاعدتا رفت و آمد به آن زحمتی بیش از حضور در کشتارگاه قبلی که چسبیده به شهر بود دارد. هنوز پاسگاه نیروی انتظامی برای تامین امنیت کشتارگاه دایر نشده است و مشکلات دیگری که در خبرها آمده است.

۳- زمانی که جزو اولین دانشجویان رشته عمران دانشکده … بودم و به خاطر کمبود امکانات هر از چند گاهی اعتراض دانشجویی! می کردیم از یکی از مسئولان دانشگاه پرسیدم وقتی که امکانات لازم برای پذیرش دانشجوی عمران موجود نیست به چه دلیل اقدام به این کار کردید؟ آن روز آن مسئول محترم پاسخی داد که نمایی از نحوه مدیریت در بسیاری بخش های جامعه است. او گفت:«وضعیت به صورتی است که تا این دانشکده دانشجوی عمران نگیرد نمی توانیم امکانات لازم را جذب کنیم.» یعنی اول باید دانشجویی پذیرش می شد تا بعد امکانات و اعتبارات آن رشته در اختیار دانشکده قرار می گرفت.

۴- به نظر می رسد این بار هم قضیه به همین صورت است. با وام بانک ملت و هزار و یک مشکل دیگر کشتارگاهی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر ساخته شده و حالا که بعد از سال ها ظاهرا کشتارگاه آماده بهره برداری شده است کم کم مشخص می شود که نقایص آن چیست و تاوان همه ی این رویدادها را فعلا شهروندان کرمانی پرداخت می کنند.

۵- واقعا فلسفه ساخت کشتارگاه جدید با این همه تاخیر و با این همه مشکلات جانبی چیست؟ زمانی که اعمال مدیریت بر موازین و پایه های کاملا علمی استوار است و همه چیز برای همه چیز باید پیش بینی و سنجیده شده باشد وقایعی که حول و حوش مسائل کشتارگاههای کرمان می گذرد می تواند نمونه یک روال زنجیره وار از مدیریتی غیر از این باشد.

البته به کسی برنخورد! همه ما در این پروسه سهیم شده ایم و به آن عادت کرده ایم که اگر غیر از این بود در مورد بسیاری از مسائل به نتایجی که امروز رسیده ایم نمی رسیدیم. از چاه به چاه رفتن در بسیاری از موارد روان طبیعی حرکت ما شده است…

۶- این مشکلات را چه کسی و چگونه باید حل کند؟ این سئوالی است که پاسخی به مراتب دشوار دارد اما به هر حال باید آن را یافت.

فاصله را که نمی توان کم کرد. اما توسعه کشتارگاه به حد نیاز تامین گوشت شهروندان، تجهیز کشتارگاه به وسایلی که مارک کهنه و به درد نخور بودن بر آن ها نخورد. بانک ملت که در ساخت کشتارگاه سهیم بوده شعبه ای را هم در آنجا دایر کند تا این مشارکت تکمیل شود و نیروی انتظامی هم پاسگاهی برای تامین امنیت کشتارگاهی که حدودا در میان بیابان خداست ایجاد کند. این ها راحت نیست ولی برای کسانی که زحمت کشیدند و در پروسه ای طولانی این کشتارگاه را راه انداختند، شدنی و یک «باید» است و تجمع قصابها و کارکنان کشتارگاه کرمان این بار به جلوی دفتر امام جمعه کشیده شد. آنها با اعتراض به عملکرد شهرداری کرمان در عدم رسیدگی به خواسته هایشان از امام جمعه و استاندار کرمان خواستند تا مشکلات آنها را حل و فصل کنند.

امروز در مقابل دفتر امام جمعه یک ماشین حمل گوشت نیز پارک بود. به گفته معترضین، شهرداری در غیاب قصابهای کشتارگاه با استفاده از چند کارگر افغانی اقدام به ذبح گوسفند در کشتارگاه جدید نموده اما نه نکات بهداشتی رعایت شده و نه ذبح شرعی انجام شده است. آنها در ماشین حمل گوشت را نیز باز کردند تا به خبرگاران نشان دهند گوشتها به چه صورتی حمل می شود.

یکی از معترضین گفت: در این مدت دروغهای زیادی به ما در مورد امکانات و تجهیزات کشتارگاه جدید گفته اند و ما به این مساله شدیدا معترضیم.

اما دامغانی مدیر کشتارگاه جدید کرمان گفت: گوسفندها را چند قصاب کرمانی ذبح کرده اند و غیر شرعی بودن آن نیز صحت ندارد. وی در ادامه گفت: از شخص من دیگر کاری بر نمی آید و مسولان از جمله استاندار و شهردار باید فکری برای این مساله بکنند.

در ادامه معترضان مجددا در مقابل استانداری کرمان تجمع کردند تا به خواسته هایشان رسیدگی شود.

فاصله ۳۰ کیلومتری کشتارگاه جدید تا کرمان، نداشتن آب آشامیدنی، نبود پاسگاه نیروی انتظامی و شعبه بانک، نداشتن امکانات رفاهی، ظرفیت محدود کشتارگاه و قدیمی بودن تجهیزات از جمله مشکلاتی است که از سوی قصابها عنوان می شود.

۲ سال پیش هفته نامه فردوس کویر در گزارشی از وضعیت کشتارگاه جدید قبل از بهره برداری با برشمردن مشکلات کشتارگاه جدید تسبت به چنین مواردی به مسوولان هشدار داده بود که به نظر می رسد توجهی به آن نشده است.

“حمایت همه جانبه برای انقراض ماهی خاویار

گروه اجتماعی؛ نسل فیل ماهی خاویار سفیدرود رو به انقراض است و بسیاری از ارگان ها از صید غیرمجاز این ماهی حمایت می کنند. خطر انقراض نسل گونه منحصر به فرد ماهی خاویار، زنگ خطری است که صدای آن باید به گوش تمامی ارگان های دولتی و حکومتی برسد تا فکری برای از بین بردن صید غیرمجاز آن بکنند.

به گزارش میراث خبر، وی در مورد تکثیر ماهی خاویار شهر سنگر ادامه داد؛ «ماهی های خاویار در آب شور دریا زندگی می کنند و برای تخم ریزی به آب شیرین رودخانه می آیند. آنها عمدتاً به دلیل حجم زیاد آب رودخانه سفیدرود به این رودخانه وارد می شوند. البته عده کمی از آنها هم به رودخانه چمخاله می روند. این ماهی ها مسیر رودخانه را تا بالا طی می کنند و هر وقت آماده تخم ریزی باشند زاد و ولد خود را انجام می دهند. عموماً تا کنار سد سنگر می آیند و به همین دلیل کارگاه تکثیر ماهی خاویار را در نزدیکی این سد ساخته ایم. متاسفانه بعد از انقلاب جدیت مبارزه با صید غیرمجاز در بین مسوولان از بین رفت و به علت عدم کنترل آن، مردم در رودخانه ها به صید این ماهی می پردازند. ماهی هایی که برای تخم ریزی به رودخانه می آیند توسط صیادان شکار می شوند و اجازه این کار به آنها داده نمی شود.»
وی تکثیر مصنوعی را مهمترین شیوه نجات ماهی خاویار دانست و افزود؛« ما باید ماهی های خاویار را به صورت مصنوعی و حفاظت شده تکثیر کنیم تا بتوانیم نسل این ماهی را حفظ کنیم.»

وی درباره چگونگی جلوگیری از صید غیرمجاز این گونه ماهی گفت؛ «چند سالی بود که صیادان بومی، با حمایت همه جانبه بسیاری از مسوولان، اعم از شورای شهر و قوه قضائیه و دیگر ارگان ها به صید این

دکتر ناصر مخدوم مدیر کل دامپزشکی کردستان در جلسه هماهنگی ناظرین ذبح شرعی استان کردستان که با حضور حجت الاسلام فاضل، مسئول امور استانهای حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شد. ضمن بیان این مطلب اظهار داشتند علاوه بر کشتارگاههای طیور، در کشتارگاه دام سنندج نیز که بیشترین حجم کشتار دام در استان را دارا می باشد، روحانی ناظر ذبح شرعی مستقر گردیده است.

وی خاطرنشان ساخت ، ارائه گوشت بهداشتی و حلال به مردم و نظارت بر حسن انجام کار در کشتارگاهها در زمینه مسائل بهداشتی و شرعی ، از وظایف سازمان دامپزشکی کشور بوده و در این خصوص با توجه به تقید مردم شریف کردستان به مسائل شرعی و همچنین همکاری مالکین کشتارگاههای طیور و شورای محترم شهر سنندج، اقدامات شاخصی صورت گرفته است.

حجت الاسلام فاضل نیز با تاکید براهمیت آموزش ذابحین در زمینه مسائل شرعی و بهداشتی، اعلام نمودند که سازمان دامپزشکی کشور با هماهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه برای کشتارگاههای واجد شرایط استاندارد ذبح شرعی ، کد حلال صادر خواهد نمود و منبعد مشاهده این کد بر روی محصولات تولیدی آنها ، اطمینان مصرف کنندگان را به حلالیت گوشت مورد استفاده ، افزایش خواهد داد.

بمنظور تبین نقش دامپزشکی در ارتقاء سطح سلامت جامعه ومعرفی وظایف ومسئولیت وانتظارات آن اداره کل دامپزشکی استان کردستان با برپائی یک غرفه در نمایشگاه هفته سلامت که از تاریخ ۱۸ فروردین به مدت ۵ روز در شهرستان سنندج  دایر بود شرکت نمود . در این غرفه علاوه بر توزیع پوستر وپمفلت های آموزشی در ارتباط با بیماریهای مشترک بین انسان ودام از قبیل هاری سیاه زخم بروسلوز وآنفلو آنزای فوق حاد پرندگان وهمچنین بهداشت وخصوصیات فرآورده های خام دامی با استفاده از امکانات رایانه ای وآموزشهای تصویری نیز مطالب به بازدید کنندگان ارائه گردید .

همچنین با نمایش ضایعات ضبط شده در کشتارگاه  وتشریح عوارض ناشی از بیماریهای مختلف بر روی قسمت های مختلف دام توسط کارشناسان دامپزشکی ، این غرفه توجه شهروندان سنندجی را به خود جلب نمود .

لازم به ذکر است که امسال با توجه به نامگذاری بیستم فروردین به عنوان روز دامپزشکی وسلامت ، تلاش گردید تا وظایف دامپزشکی در ارتباط با کنترل بیماریهای مشترک بین انسان ودام وهمچنین نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی برای مردم بیش از بیش بیان گردد.

با توجه به احتمال انتقال بسیاری از بیماریهای مشترک بین انسان ودام از قبیل سیاه زخم ، کرم کدو ،تب مالت ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و… از طریق مصرف گوشت قرمز وضمائم خوراکی دام شایسته است مردم مسلمان وشریف استان قبل از توزیع گوشت از سلامت آن اطمینان حاصل نمایند تا موجبات انشار اینگونه بیماریها از این طریق فراهم نشود همچنین توصیه میگرددکه ضایعات غیر قابل مصرف به دور از دسترس حیوانات ولگرد مستقیماً در اختیار مامورین محترم جمع آوری زباله شهرداری قرارداده شود تا سبب آلودگی محیط زیست شهروندان محترم نگردد.

لازم است به منظور بسته بندی گوشت دامهای قربانی از کیسه های شفاف ومخصوص مواد غذائی استفاده شود واز بسته بندی گوشت در کیسه های پلاستیکی رنگی وسیاه جداً خودداری گردد.

چکیده:

منشاء بسیاری از بیماریهای قابل انتقالبین حیوان و انسان مثل هاری ، سالک و …در برخی از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان وانسانمثل هاری تنها راه نجات پیشگیری است از جمله حفاظت از محیط زیست تضمینی در جهت مهار بیماریهایقابل انتقال بین حیوان و انسان است .

 مصرف گوشت دامهای ذبح شده خارج از کشتارگاه و فاقدمهر بهداشتی سلامتی شما و خانواده تان را تهدید می کند .

جهت پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قابل انتقال بینحیوان وانسان از مصرف جگر و گوشت خام و یا نیم پز خودداری نمائید و از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه جداًخودداری کنید .

استفاده از دستکش در هنگام تماس با گوشت ، جگر و … موجب تضمین سلامت شما می گردد .

محل نگهداری و عرضه گوشت در فروهشگاهها بایستی ازسایر مواد خوراکی جدا باشد .

از مصرف تخم مرغ خام و یا نیم پز جهت پیشگیری ازابتلا به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان بخصوص عفونتها و مسمومیت هایغذائی بپرهیزید .

احتمال آلودگی آب چشمه ها و رودخانه ها وجود دارد لذادر صورت نیاز به مصرف حتماً آن را بجوشانید یا ضدعفونی نمائید .

 در هنگام ذبح دام از وسایل حفاظتی مانند دستکش ، پیشبند پلاستیکی ، چکمه ، ماسک و عینک استفاده نمائید و پس از ذبح ، حداقل ۲۴ ساعتلاشه را در یخجال نگهداری کنید

نویسنده مقاله :  کبری حسین زاده

رشت : خیابان نامجو  روبروی بیمارستان پورسینا – اداره کل دامپزشکی استان گیلان

تلفن :  ۳۲۳۳۳۵۶ – ۰۱۳۱